Nieco ponad 52 proc. czytelników Serwisu Samorządowego PAP, którzy wypełnili przygotowaną przez redakcję ankietę, jest przeciwna zwiększeniu roli samorządów w kształtowaniu pensji nauczycielskich. Zwolennikami takiego rozwiązania jest 47 proc. Czytelników. 1 procent nie ma na ten temat zdania. Zwiększenie roli samorządów to jedna z propozycji zmian w Karcie Nauczyciela przedstawiona przez minister edukacji Katarzynę Hall.
Pytano też o wskazanie możliwych skutków lokalnego kształtowania pensji nauczycielskich. Było to pytanie wielokrotnego wyboru, dlatego w tym przypadku wyniki nie sumują się do 100 proc. Przeciętnie ankietowani wybierali dwie odpowiedzi. Najczęściej uczestnicy ankiety wskazywali, że zwiększenie roli samorządów w kształtowaniu pensji nauczycielskich będzie skutkowało oszczędzaniem na wynagrodzeniach pedagogów. Tę odpowiedź wybrało ponad 42 proc. badanych. Gmina będzie mogła uzależnić pensję nauczyciela od efektów jego nauczania – to drugi najczęściej wskazywany przez ankietowanych możliwy skutek rozważanego rozwiązania. Taka odpowiedź została wskazana w 37,8 proc. ankiet.
35,8 proc. ankietowanych osób uważa, że nauczyciele będą uzależnieni od władz lokalnych, a 28,8 proc. twierdzi, że gmina uzyska swobodę w kształtowaniu polityki oświatowej.
Uczestnicy ankiety najmniej obawiają się, że budżet centralny nie przekaże środków na wynegocjowane w gminie pensje (25,7 proc.) i że wójt będzie musiał działać pod presją płacową – tę odpowiedź wskazało tylko 15,9 proc. badanych.
W ankiecie wzięło udział 572 czytelników. Niemal 55 procent z nich określiło się jako szef urzędu lub pracownik samorządowy związany z oświatą. Prawie 26 procent zadeklarowało swoją funkcję jako dyrektor szkoły lub nauczyciel. Odpowiedź „inne stanowisko” wybrało bez mała 20 proc. ankietowanych.
Serwis Samorządowy PAP, 17 stycznia 2011 r.
Pytano też o wskazanie możliwych skutków lokalnego kształtowania pensji nauczycielskich. Było to pytanie wielokrotnego wyboru, dlatego w tym przypadku wyniki nie sumują się do 100 proc. Przeciętnie ankietowani wybierali dwie odpowiedzi. Najczęściej uczestnicy ankiety wskazywali, że zwiększenie roli samorządów w kształtowaniu pensji nauczycielskich będzie skutkowało oszczędzaniem na wynagrodzeniach pedagogów. Tę odpowiedź wybrało ponad 42 proc. badanych. Gmina będzie mogła uzależnić pensję nauczyciela od efektów jego nauczania – to drugi najczęściej wskazywany przez ankietowanych możliwy skutek rozważanego rozwiązania. Taka odpowiedź została wskazana w 37,8 proc. ankiet.
35,8 proc. ankietowanych osób uważa, że nauczyciele będą uzależnieni od władz lokalnych, a 28,8 proc. twierdzi, że gmina uzyska swobodę w kształtowaniu polityki oświatowej.
Uczestnicy ankiety najmniej obawiają się, że budżet centralny nie przekaże środków na wynegocjowane w gminie pensje (25,7 proc.) i że wójt będzie musiał działać pod presją płacową – tę odpowiedź wskazało tylko 15,9 proc. badanych.
W ankiecie wzięło udział 572 czytelników. Niemal 55 procent z nich określiło się jako szef urzędu lub pracownik samorządowy związany z oświatą. Prawie 26 procent zadeklarowało swoją funkcję jako dyrektor szkoły lub nauczyciel. Odpowiedź „inne stanowisko” wybrało bez mała 20 proc. ankietowanych.
Serwis Samorządowy PAP, 17 stycznia 2011 r.