Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r. poz. 52).

WSA: Szkoła już nie zapewnia uczniom rehabilitacji>>

 

Dla kogo zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?

Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych, zgodnie z przepisami w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Czytaj też w LEX: Finansowanie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych​ >
 

Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze - wniosek

O tym, czy uczeń będzie mógł korzystać z indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zdecyduje orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Reguluje to rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. poz. 1743).

 

Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się w postaci papierowej albo elektronicznej.

Wniosek powinien zawierać:

  1. imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia;
  2. datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia;
  3. numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
  4. adres zamieszkania dziecka lub ucznia;
  5. w przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka - nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka, oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza, nazwę zawodu - w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
  6. imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
  7. określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii;
  8. informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach - jeżeli takie zostały wydane, wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół, który wydał orzeczenie lub opinię, a w przypadku opinii wydanych przez zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej - nazwy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  9. informację o stosowanych metodach komunikowania się - w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym;
  10. adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada;
  11. podpis wnioskodawcy.

Zespół wydaje orzeczenie, określa w nim m.in. formę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych: indywidualną lub zespołową - szkoła lub przedszkole stosują się do tego orzeczenia.

Sprawdź w LEX: Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna może realizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? >

 

Apteczka prawna - Lex bez łez
-20%

Krystian Markiewicz, Marta Szczocarz-Krysiak

Sprawdź  

Cena promocyjna: 24.09 zł

|

Cena regularna: 33 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 24.09 zł


Kto organizuje zajęcia rewalidacyjne?

Zajęcia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub innej jednostce systemu oświaty organizuje dyrektor jednostki systemu oświaty, w której zajęcia te są prowadzone. Zajęcia w podmiotach innych niż jednostki systemu oświaty oraz w domu rodzinnym organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub ośrodka, który zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć.

Sprawdź w LEX: Czy nauczycielowi prowadzącemu zajęcia w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim przysługuje bon na zakup laptopa? > 

W przypadku zajęć organizowanych w przedszkolu, w tym przedszkolu specjalnym, lub szkole, w tym szkole specjalnej, zajęcia organizuje się odpowiednio w przedszkolu lub szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Natomiast dzieciom przebywającym w podmiotach innych niż jednostki systemu oświaty, oraz w domach rodzinnych, na wniosek kierowników tych podmiotów lub rodziców (prawnych opiekunów), udział w zajęciach zapewnia jednostka samorządu terytorialnego, do której zadań własnych należy zakładanie i prowadzenie odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej, właściwa ze względu na siedzibę lub miejsce położenia danego podmiotu albo miejsce zamieszkania rodziców (prawnych opiekunów).

Sprawdź w LEX: Czy gmina ma obowiązek dowożenia ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim do specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego? >

 

Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiada osoba, która:

  • ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki,
  • ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 3 i § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Sprawdź w LEX: Czy dodatek za wychowawstwo przysługuje wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego w szkole podstawowej specjalnej? >

Natomiast opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w domu rodzinnym. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie).

 

Wymiar zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Godzina zajęć trwa 60 minut. Minimalny wymiar zajęć wynosi:

  • 20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych;
  • 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.

Sprawdź w LEX: Czy jeżeli w szkole nie jest możliwe zorganizowanie zajęć zespołowych, bowiem jest w niej tylko jeden uczestnik zajęć, to w indywidualnym programie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych tego uczestnika powinny być wskazane zajęcia indywidualne jako forma zajęć? >