W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572) rada gminy podjęła uchwałę w sprawie w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielanych dla publicznych przedszkoli i niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie gminy przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego.
Wnioskodawczyni zwróciła się do wójta gminy o udzielenie informacji jaka gmina została wybrana jako ,"najbliższa" do obliczenia dotacji z budżetu gminy dla prowadzonego przez nią punktu przedszkolnego.
Po uzyskaniu informacji wnioskodawczyni zakwestionowała dokonany wybór gminy jako ,"najbliższej" w rozumieniu art. 9 0 ust. 2d ustawy o systemie oświaty, co jej zdaniem miało doprowadzić do znacznego zaniżenia wysokości przyznanej dotacji.
W odpowiedzi na skargę wójt wskazał, iż zaskarżona czynność ma charakter księgowo-rachunkowy i nie podlega kontroli sądu administracyjnego.
WSA rozpatrując sprawę uznał, iż czynności organów samorządowych, podejmowane na podstawie art. 90 ust. 2d ustawy o systemie oświaty, mające na celu ustalenie wysokości dotacji dla osoby prowadzącej wychowanie przedszkolne oraz przekazanie ustalonej kwoty dotacji, są czynnościami z zakresu administracji publicznej, niebędącymi decyzjami, dotyczącymi uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. WSA wskazał, że choć udzielanie dotacji nie następuje w formie decyzji administracyjnych, ale jest czynnością o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270), która wymaga kontroli sądu administracyjnego pod względem zgodności z prawem. Ustawa o systemie oświaty oraz podjęta na jej podstawie uchwała rady gminy określa zatem jedynie podstawy ustalenia wysokości dotacji, co wymaga konkretyzacji. Ustalenie wysokości kwoty dotacji oświatowej, czyli wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadań publicznych, stanowi czynność z zakresu administracji publicznej, podlegającą kontroli sądu administracyjnego. Jest to zatem jedna z form działania administracji publicznej, w której administracja władczo rozstrzyga, na podstawie uprawnienia wynikającego z przepisu prawa, o wysokości dotacji dla konkretnego podmiotu. Czynność ustalenia kwoty dotacji dla konkretnego podmiotu nie jest więc jedynie czynnością techniczną o charakterze rachunkowym – uznał WSA.
Postanowienie WSA w Gorzowie Wlkp. z 2 października 2013 r., sygn. akt II SA/Go 697/13
Polecamy: "Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach>>