Jakkolwiek regulacje te są zwykle częścią regulaminu wynagradzania nauczycieli, poprawne jest również rozwiązanie, w którym stanowią one odrębną, samodzielną uchwałę.
Przykład:
Regulamin wynagradzania nauczycieli w Płocku przyjęty uchwałą nr 387/XXIV/2012 z 29.05.2012 r. dzieli kryteria przyznawania nagród na trzy kategorie, związane z: pracą dydaktyczno-wychowawczą, pracą opiekuńczą oraz działalnością pozaszkolną.
W zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej nagroda może być przyznana nauczycielowi, który m.in.:
a) osiąga dobre wyniki w nauczaniu potwierdzone w przeprowadzanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne sprawdzianach i egzaminach uczniów;
b) podejmuje działalność innowacyjną w zakresie wdrażania nowatorskich metod nauczania i wychowania, opracowywania autorskich programów i publikacji;
c) osiąga dobre wyniki w nauczaniu, potwierdzone zakwalifikowaniem uczniów do udziału w zawodach II stopnia (okręgowych) lub III stopnia (centralnych) ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych, zajęciem przez uczniów (zespół uczniów) I–III miejsca w konkursach, zawodach, przeglądach i festiwalach wojewódzkich i ogólnopolskich;
d) posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniami uzdolnionymi lub z uczniami mającymi trudności w nauce.
Natomiast § 12 ust. 1 tego regulaminu dotyczy trybu przyznawania nagrody – dyrektor może to zrobić z własnej inicjatywy, ale także na wniosek:
– wicedyrektora lub innych nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych,
– organizacji związkowych działających na terenie szkoły,
– rady rodziców.
Przepis ten wskazuje zatem podmioty, które mogą zwrócić się do dyrektora z wnioskiem o przyznanie nagrody konkretnemu nauczycielowi. Pamiętajmy jednak, że w każdym przypadku ostateczna decyzja należy wyłącznie do dyrektora, zatem sam wniosek wymienionych podmiotów nie może być uznany za wiążący.
Więcej w "Dyrektorze Szkoły" nr 10/2017>>
Tryb przyznawania nagród dyrektora określa uchwała
Tryb i kryteria przyznawania nagród dyrektora określa uchwała rady gminy lub powiatu. Same kryteria muszą się oczywiście odnosić do wyników nauczania przez nauczyciela - podkreśla Dyrektor Szkoły.