Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego wprowadzające nowy system oceny pracy szkół było tematem spotkania wiceminister edukacji Krystyny Szumilas z dyrektorami z Lubelszczyzny. Jak tłumaczyła wiceminister chodzi m.in. o zbadanie, czy działania prowadzone w szkole sprzyjają efektom kształcenia, czy powodują, że uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki i są coraz lepiej przygotowani do dorosłego życia we współczesnym świecie.
Badanie pracy szkoły - nazywane w rozporządzeniu ewaluacją - będzie dotyczyć czterech różnych obszarów jej działania. Badane będą: efekty pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; procesy i działania prowadzone w szkole służące jej rozwojowi; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym a zwłaszcza w zakresie współpracy z rodzicami; jakość zarządzania daną placówką.
Szkoła w każdym z tych obszarów podlegać będzie ocenie, której skala została określona od poziomu A (bardzo o wysoki stopień spełniania wymagań) do poziomu E (bardzo niski). Jeśli dla choćby jednego z badanych obszarów ustalony zostanie wynik na poziomie E, w szkole będzie musiał być opracowany i przeprowadzony w tej dziedzinie plan naprawczy. Ewaluację szkół i placówek oświatowych będą przeprowadzać wyspecjalizowane grupy wizytatorów z kuratoriów oświaty. Badanie ma się odbywać co najmniej raz na pięć lat w danej szkole. Raport z ewaluacji będzie przekazywany dyrektorowi oraz organowi prowadzącemu szkołę czy placówkę.
Wgląd do raportu z ewaluacji będą mogli mieć rodzice, dla których - jak powiedziała Szumilas - raport ten może być dużą pomocą przy wyborze szkoły dla dziecka.
Rozporządzenie weszło w życie 9.11.
Źródło: Gazeta Prawna, 9.11.2009 r.