Powiaty alarmują, że brakuje środków na zakup nowoczesnych maszyn i technologii na potrzeby szkolnictwa zawodowego. Uczniowie uczą się zawodu w Centrach Kształcenia Praktycznego na przestarzałych maszynach i urządzeniach. Przedstawiciele powiatów zaproponowali m.in. opracowanie standardów wyposażenia warsztatów szkolnych i stworzenie ogólnopolskiego programu, którego celem byłoby wyposażenie warsztatów w nowoczesne narzędzia i zmiana systemu szkolnictwa zawodowego.
- Standardy egzaminacyjne i podstawy programowe określają wymogi stawiane szkole, która podejmuje się uczyć konkretnego zawodu – podkreśliła podczas obrad zespołu edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wiceminister Krystyna Szumilas. Poinformowała również, że w ramach projektu unijnego jest wypracowywany instruktażowy projekt wyposażenia CKP. Powiedziała również, że środki unijne, które są w regionach na szkolnictwo zawodowe nie są wykorzystywane w wystarczającym stopniu. Na podniesienie oferty edukacyjnej szkół zawodowych zaplanowano w latach 2007-2013 ponad 515 mln euro.
Wykorzystanie środków unijnych przeznaczonych na poprawę jakości kształcenia zawodowego i upowszechnienie kształcenia ustawicznego oscyluje w regionach na poziomie 20 proc. Z danych MEN wynika, że są województwa, gdzie środki na wyposażenie są wykorzystane tylko w ok. 1 proc.
Z kolei samorządowcy podkreślali, że szkołom zawodowym bardzo trudno sięgać po środki unijne z działania 9.2 "Podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego". Przy tego typu projektach tylko 10 proc. jest przeznaczana na sprzęt, a 90 proc. środków idzie na zajęcia pozalekcyjne dla uczniów.
Z danych MEN wynika, że rośnie zainteresowanie młodzieży szkołami zawodowymi, a maleje liceami profilowanymi. Resort w ramach zmian w obszarze szkolnictwa zawodowego chce przybliżyć kształcenie zawodowe do potrzeb pracodawców. Rozważany jest m.in. system zachęt dla pracodawców w postaci ulg podatkowych. MEN proponuje również tworzenie powiatowych branżowych centrów kształcenia zawodowego, które mają skupiać m.in. czteroletnie technika i trzyletnie zasadnicze szkoły zawodowe, placówki kształcenia praktycznego i ustawicznego, formy kursowe kształcenia ustawicznego.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 19.03.2010 r.