Emocje – często silne, zaskakujące, trudne do opanowania – są powiązane z pełnieniem ról społecznych, w tym roli nauczyciela. Emocje są wpisane na trwałe w codzienność zawodową nauczycieli, a tym samym są nieodłączną częścią ich pracy - zaczynają swoją książkę poświęconą kompetencjom emocjonalnym nauczyciela Joanna Madalińska-Michalak i Renata Góralska.
Publikacja "Kompetencje emocjonalne nauczyciela" odpowiedzieć ma na pytanie, jaką rolę odgrywają emocje w pracy nauczyciela.
"Rozwiązywanie różnego rodzaju sytuacji, jakie mają miejsce w szkole i poza nią, dzieje się nie tyle w wyniku zachowań reaktywnych nauczyciela, co w drodze zachowań celowych, czyli takich, którym towarzyszy świadome przekształcanie przez nauczyciela otoczenia, w którym on funkcjonuje. Rozwiązania zaproponowane w niniejszej książce skupiają się na rozwijaniu kompetencji emocjonalnych nauczycieli, co z kolei ma sprzyjać nawiązywaniu lepszych relacji pomiędzy nauczycielami i uczniami, poprawie ich wzajemnych stosunków, wspomaganiu dobrych zachowań uczniów i podnoszeniu ich wyników w nauce. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za stworzenie odpowiedniej atmosfery, sprzyjającej zaangażowaniu uczniów w proces nauki i zdobywaniu przez uczniów wiedzy oraz wykształcaniu różnych umiejętności." - podkreślają autorki we wstępie do publikacji.
Próbują w książce udzielić odpowiedzi na pytanie, czym są kompetencje nauczyciela? Co jest wyróżnikiem kompetencji emocjonalnych nauczyciela? Co składa się na kompetencje emocjonalne nauczyciela? Jak nauczyciel może rozpoznawać swoje emocje i jak może nimi kierować? Jak nauczyciel może zadbać o rozwijanie własnych kompetencji emocjonalnych?
Opublikowano: www.oswiata.abc.com.pl