Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej opublikowało raport pt. „Tendencje w kształceniu integracyjnym w Polsce w latach 2003-2008” przygotowany na podstawie bazy danych o przedszkolach i szkołach prowadzących oddziały integracyjne. Raport  stanowi próbę analizy zmian jakie zachodziły w strukturze kształcenia uczniów niepełnosprawnych w placówkach prowadzących kształcenie integracyjne na przestrzeni  lat 2003-2008. Przedstawione w raporcie analizy porównawcze dotyczące funkcjonowania przedszkoli i szkół z oddziałami integracyjnymi uwidaczniają stałe tendencje wzrostowe liczby tych  szkół i uczących się w nich uczniów niepełnosprawnych, zgodne  z wytycznymi zawartymi w międzynarodowych dokumentach odnoszących się do kształcenia osób niepełnosprawnych. Na przestrzeni analizowanego okresu  dokonało się szereg  pozytywnych zmian merytorycznych i organizacyjnych  w tych szkołach co związane jest z faktycznym zaspokajaniem często bardzo zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych  i można je traktować jako przesłankę do oceny funkcjonowania całego systemu edukacyjnego. Raport omawia dynamikę rozwoju kształcenia integracyjnego w Polsce, prezentuje  ilościowe i jakościowe analizy dotyczące liczby szkół i przedszkoli, liczby uczniów niepełnosprawnych oraz  specjalistów wspomagających proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych w całej Polsce.  
 
Źródło: CMPPP, 24.03.2009 r.