Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej opublikowało raport pt. „Tendencje w kształceniu integracyjnym w Polsce w latach 2003-2008” przygotowany na podstawie bazy danych o przedszkolach i szkołach prowadzących oddziały integracyjne. Raport stanowi próbę analizy zmian jakie zachodziły w strukturze kształcenia uczniów niepełnosprawnych w placówkach prowadzących kształcenie integracyjne na przestrzeni lat 2003-2008. Przedstawione w raporcie analizy porównawcze dotyczące funkcjonowania przedszkoli i szkół z oddziałami integracyjnymi uwidaczniają stałe tendencje wzrostowe liczby tych szkół i uczących się w nich uczniów niepełnosprawnych, zgodne z wytycznymi zawartymi w międzynarodowych dokumentach odnoszących się do kształcenia osób niepełnosprawnych. Na przestrzeni analizowanego okresu dokonało się szereg pozytywnych zmian merytorycznych i organizacyjnych w tych szkołach co związane jest z faktycznym zaspokajaniem często bardzo zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych i można je traktować jako przesłankę do oceny funkcjonowania całego systemu edukacyjnego. Raport omawia dynamikę rozwoju kształcenia integracyjnego w Polsce, prezentuje ilościowe i jakościowe analizy dotyczące liczby szkół i przedszkoli, liczby uczniów niepełnosprawnych oraz specjalistów wspomagających proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych w całej Polsce.
Źródło: CMPPP, 24.03.2009 r.