Zespół opiniodawczo-doradczy ds. statusu zawodowego nauczycieli, na kolejnym spotkaniu, zajął się tematem czasu i warunków pracy nauczycieli. Z ust przedstawicieli korporacji samorządowych padały propozycje różnicowania pensum dydaktycznego nauczycieli. Strona związkowa zwracała uwagę na nierozdzielność czasu i warunków pracy nauczycieli.
W spotkaniu Zespołu uczestniczyła minister Katarzyna Hall i wiceminister Lilla Jaroń. Dyskusję nad tematem przewodnim spotkania poprzedziły informacje MEN o regulacjach prawnych  dotyczących czasu i warunków pracy nauczycieli w Polsce oraz prezentacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji - Polskie Biuro Eurydice dotycząca czasu pracy nauczycieli w Europie.
Według danych Eurydyce polski nauczyciel, podobnie jak w większości krajów europejskich, pracuje tygodniowo 40 godzin, natomiast  liczba godzin dydaktycznych (pensum) w Polsce wynosi, w przeliczeniu na pełne godziny zegarowe, 14 godz. tygodniowo, a większość nauczycieli w Europie zajmuje się dydaktyką przez 17-20 godzin zegarowych tygodniowo.  Czas pobytu w szkole, dostępność nauczyciela w szkole, w zdecydowanej większości krajów nie przekracza 30 godzin. Dane Eurydyce pochodzą z 2006/2007 r. Nie uwzględniają zatem 2 dodatkowych zajęć edukacyjnych, jakie realizują polscy nauczyciele.
W dyskusji o czasie pracy nauczycieli padały głosy przedstawicieli samorządów, aby  pensum dydaktyczne było zróżnicowane w zależności od nauczanego przedmiotu czy  typu szkoły. Przedstawiciel Związku Gmin Wiejskich zaproponował uelastycznienie pensum, które mogłoby wynosić 18-22 godzin. O jego wysokości decydowałby organ prowadzący lub dyrektor szkoły. Związkowcy zwracali uwagę, że każde zwiększenie pensum będzie prowadzić do zwolnień nauczycieli.
Prace Zespołu przedłużono do końca grudnia 2010 r.
 
Źródło: Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, 5.10.2010 r.