Blisko 67 tys. abiturientów pisało 9.05. maturę z wiedzy o społeczeństwie. Trochę więcej niż połowa z nich - 36 tys. - zdawała egzamin na poziomie podstawowym, pozostali zdecydowali się na poziom rozszerzony.
Wśród poleceń na poziomie podstawowym znalazły się m.in. zadania związane z możliwościami oddziaływania obywateli na życie lokalnych społeczności. Uczniowie mieli wskazać, odwołując się do danych z przedstawionych wykresów, różnice dotyczące poczucia wpływu na sprawy państwa i sprawy własnej miejscowości. Do zinterpretowania mieli wykresy, obrazujące badania CBOS: Czy ludzie tacy jak Pan(i) mają wpływ na sprawy kraju? Czy ludzie tacy jak Pan(i) mają wpływ na sprawy swojego miasta/gminy?
Z oddziaływaniem na środowisko lokalne związany był również temat wypracowania. „Rozważ, czy społeczeństwo polskie ma wpływ na sprawy publiczne w środowisku lokalnym. Uzasadniając swoje stanowisko, przedstaw po trzy formy aktywności społecznej i politycznej" - tak brzmiało polecenie do dłuższej wypowiedzi pisemnej. Uczniowie mieli odwołać się do materiałów źródłowych z wcześniejszych zadań.
WOS jest jednym z trzech najchętniej wybieranych przedmiotów maturalnych - w tym roku chęć zdawania go zadeklarowało około 16 proc. maturzystów.
Arkusze egzaminacyjne matury z WOS dostępne są na stronie CKE.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 9.05.2011 r.