W ramach wykonywania czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego osoba uprawniona, po okazaniu dyrektorowi szkoły lub placówki imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli [którego elementy składowe określa § 12 rozporządzenia MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 ze zm.)], ma prawo wstępu do placówki, co oznacza nie tylko prawo wstępu do szkoły, lecz również wszystkich jej pomieszczeń, bez jakichkolwiek ograniczeń. Ma też prawo wglądu do prowadzonej przez placówkę dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacji pracy, czyli dokumentacji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty.:
– statutu szkoły,
– dokumentów określających zadania edukacyjne i wychowawcze szkoły oraz sposób ich realizacji (a zwłaszcza programu wychowawczego i programu profilaktyki, o których mowa w podstawie programowej kształcenia ogólnego),
– regulaminów kolegialnych organów szkolnych,
– księgi protokołów z posiedzeń organów kolegialnych.
Podzielić należy pogląd Mateusza Pilicha, zgodnie z którym w ścisłym tego słowa znaczeniu nie stanowią składnika „dokumentacji dotyczącej organizacji pracy” akta osobowe nauczycieli. Jednakże ze względu na zakres zagadnień podlegających analizie i ocenie w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego – do których należy również zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami ( art. 33 ust. 2 pkt 1 ) – analizowane pojęcie należy interpretować szerzej, obejmując nim również część dokumentacji potwierdzającą te kwalifikacje (2013, s. 454).
Prawo wglądu do dokumentacji szkoły zawiera w sobie również prawo do wykonywania odpisów i wypisów z tych dokumentów, bez prawa ich wynoszenia poza teren szkoły lub placówki.
Jest to fragment artykułu Artura Tomasza Olszewskiego - "Kontrola nadzoru pedagogicznego", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 5/2014>> @page_break@Zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 3 u.s.o . nauczyciel wykonujący zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego posiada prawo udziału w posiedzeniu rady pedagogicznej, po uprzednim powiadomieniu dyrektora szkoły. Uprawnienie to nie zawiera jednakże prawa decyzyjnego ani nawet prawa głosu. Warunkiem jego przyznania jest jedynie poinformowanie dyrektora szkoły (w jakiejkolwiek formie) o takim zamiarze. Oznacza to, że dyrektor nie ma prawa wyrażenia ani niewyrażenia zgody na udział osoby wykonującej czynności w zakresie nadzoru pedagogicznego w posiedzeniu rady pedagogicznej. Pamiętać jednak należy, że uprawnienia nadzorcze kuratora, acz szerokie, nie są jednak nieograniczone. W sytuacji gdy przedmiotem posiedzenia rady pedagogicznej lub jego części byłyby zagadnienia wykraczające poza zakres wynikający z art. 33 u.s.o. , uznać należałoby, że dyrektor ma prawo wnioskowania o opuszczenie posiedzenia rady przez sprawującego nadzór.
W art. 33 ust. 3 pkt 4 u.s.o. mowa jest o tzw. hospitacji (a więc prowadzeniu bezpośredniej obserwacji) zajęć. Jej cele obejmują uzyskanie informacji niezbędnych do oceny lub diagnozy efektów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego. Jest ona dopuszczalna na podobnych warunkach jak udział w posiedzeniu rady pedagogicznej, tzn. po uprzednim powiadomieniu dyrektora.
Jest to fragment artykułu Artura Tomasza Olszewskiego - "Kontrola nadzoru pedagogicznego", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 5/2014>>
Polecamy: Kontrola przetwarzania danych osobowych - tylko po powiadomieniu i z upoważnieniem