Kongres Edukacja i Rozwój jest corocznym spotkaniem branżowym integrującym środowisko wokół najważniejszych zagadnień związanych z edukacją. Tegoroczna, piąta już edycja, odbędzie się w dniach 18-19 października 2018 r. Jednym z gości będzie Miguel Luengo Pierrard, prezes Design for Change Hiszpania (DFC).
Dzieci same rozwiązują problemy
- Dzieci w Hiszpanii poważnie potraktowały problem zmniejszającej się dostępności wody - mówi ekspert - Zaczęły obserwować swoje codzienne zachowania. Zorganizowały konkurs nagradzający oszczędność oraz gry i zabawy promujące tę ideę w szkole. Na koniec, na aukcji charytatywnej, zebrały pieniądze na wymianę cieknących kranów! - dodaje.
Podobny projekt realizowano w Danii, tam z kolei dzieci same zmierzyły się z problemem wykluczenia. Zauważyły, że część ich kolegów jest mniej aktywna w klasie, bo wstydzi się swojego wyglądu. Receptą na pokazanie, że liczy się nie tylko wygląd, była organizacja pokazu mody, w którym wzięli udział wszyscy uczniowie.
To tylko 2 z 30 tysięcy przykładów zmian wymyślonych, zaprojektowanych i wdrożonych przez dzieci w 60 krajach świata w programie Design for Change, którego metodyka bazuje na idei design thinking, czyli wykorzystywania technik kreatywnych.
Zaangażowanie pomaga kształtować kompetencje
- Cztery kroki: poczuj, kreuj, działaj i inspiruj (PKDI) prowadzą dzieci przez projekty, sprawiając, że uczniowie nabywają poczucia sprawczości oraz kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie. Co niezwykle istotne, wszystkie decyzje podejmowane są przez dzieci, a nauczyciele uczą je procesu wprowadzania zmian i pomagają w jego realizacji - tłumaczy Miguel Luengo Pierrard.
Dodając, że badania przeprowadzone przez dr. Howarda Gardnera z Harvard Graduate School of Education potwierdzają, że dzieci stosując metodę PKDI zwiększają poziom empatii, wrażliwości społecznej oraz codziennego zaangażowania.
- To nie luksus, to prawo. I to jest nasza odpowiedzialność. Jeśli nie my, to kto? Jeśli nie teraz, to kiedy? - konstatuje ekspert.