Gdyby próbny egzamin maturalny z matematyki, przeprowadzony w listopadzie przez CKE, był prawdziwym egzaminem, to zdałoby go 64 proc. maturzystów. Tylu bowiem z nich uzyskało minimum 30 proc. punktów wymaganych do zdania egzaminu – poinformował wicedyrektor CKE Mirosław Sawicki podczas konferencji "Rozwijanie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowych i technicznych w projektach współpracy europejskiej".
Średni wynik uzyskany przez maturzystów na próbnym egzaminie to 20,4 punktu na 50 możliwych. Średni wynik uzyskany w liceach ogólnokształcących to 24,38 pkt., w technikach - 14,77 pkt., w liceach profilowanych - 12,87 pkt., w liceach uzupełniających - 10,45 pkt., i w technikach uzupełniających - 9,16 pkt. Najgorzej na tegorocznym problem egzaminie poszły zadania wymagające przeprowadzenia dowodzenia; niewiele lepiej poszły zadania z geometrii wymagające wyobraźni i zaplanowania postępowania. Kłopot sprawiały też zadania, w których trzeba wykorzystywać rachunek prawdopodobieństwa.
W ubiegłym roku na próbnym egzaminie z matematyki próg 30 proc. punktów przekroczyło 76 proc. uczniów, zaś obowiązkowy pisemny egzamin z matematyki na poziomie podstawowym przeprowadzony po raz pierwszy w maju tego roku zdało 87 proc.
Nauczyciele muszą zmienić sposób nauczania matematyki, tak by uczniowie rozwiązując zadania potrafili sami przeanalizować i rozwikłać postawiony przed nimi problem, a nie tylko stosowali wyuczone wcześniej schematy – mówiła podczas konferencji wiceminister Krystyna Szumilas. Wiceminister przypomniała, że w nowej podstawie nie tylko określono, co uczeń musi umieć i wiedzieć kończąc kolejne etapy nauki, ale także zapisano zalecenia dla nauczycieli, jak pracować efektywnie z uczniami, by ich nauczyć.
Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Zbigniew Marciniak podkreślił, że zadaniem szkoły jest nauczyć trzech najważniejszych w matematyce umiejętności: umiejętności logicznego rozumowania i argumentacji, umiejętność strategicznego myślenia, czyli podejmowania samodzielnych wyborów jak rozwiązać problem, oraz umiejętności zastosowania wiedzy w życiu codziennym.
Marciniak przypomniał, że bardzo duże znaczenie do sposobu uczenia właśnie matematyki przywiązuje się w Unii Europejskiej. Przywołał, że w zaleceniu zawartym w Deklaracji Bolońskiej określono tzw. kompetencje kluczowe. Zdefiniowano je, jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji, potrzebne do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.
Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych. Wśród nich są kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne. Przy czym, kompetencje matematyczne rozumiane są jako zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia, na przykład myślenie logiczne i przestrzenne oraz sposoby prezentacji myśli.
Pozostałe kompetencje kluczowe to: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz świadomość i ekspresja kulturalna.
Gazeta Prawna, 14 grudnia 2010 r.
Średni wynik uzyskany przez maturzystów na próbnym egzaminie to 20,4 punktu na 50 możliwych. Średni wynik uzyskany w liceach ogólnokształcących to 24,38 pkt., w technikach - 14,77 pkt., w liceach profilowanych - 12,87 pkt., w liceach uzupełniających - 10,45 pkt., i w technikach uzupełniających - 9,16 pkt. Najgorzej na tegorocznym problem egzaminie poszły zadania wymagające przeprowadzenia dowodzenia; niewiele lepiej poszły zadania z geometrii wymagające wyobraźni i zaplanowania postępowania. Kłopot sprawiały też zadania, w których trzeba wykorzystywać rachunek prawdopodobieństwa.
W ubiegłym roku na próbnym egzaminie z matematyki próg 30 proc. punktów przekroczyło 76 proc. uczniów, zaś obowiązkowy pisemny egzamin z matematyki na poziomie podstawowym przeprowadzony po raz pierwszy w maju tego roku zdało 87 proc.
Nauczyciele muszą zmienić sposób nauczania matematyki, tak by uczniowie rozwiązując zadania potrafili sami przeanalizować i rozwikłać postawiony przed nimi problem, a nie tylko stosowali wyuczone wcześniej schematy – mówiła podczas konferencji wiceminister Krystyna Szumilas. Wiceminister przypomniała, że w nowej podstawie nie tylko określono, co uczeń musi umieć i wiedzieć kończąc kolejne etapy nauki, ale także zapisano zalecenia dla nauczycieli, jak pracować efektywnie z uczniami, by ich nauczyć.
Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Zbigniew Marciniak podkreślił, że zadaniem szkoły jest nauczyć trzech najważniejszych w matematyce umiejętności: umiejętności logicznego rozumowania i argumentacji, umiejętność strategicznego myślenia, czyli podejmowania samodzielnych wyborów jak rozwiązać problem, oraz umiejętności zastosowania wiedzy w życiu codziennym.
Marciniak przypomniał, że bardzo duże znaczenie do sposobu uczenia właśnie matematyki przywiązuje się w Unii Europejskiej. Przywołał, że w zaleceniu zawartym w Deklaracji Bolońskiej określono tzw. kompetencje kluczowe. Zdefiniowano je, jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji, potrzebne do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.
Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych. Wśród nich są kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne. Przy czym, kompetencje matematyczne rozumiane są jako zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia, na przykład myślenie logiczne i przestrzenne oraz sposoby prezentacji myśli.
Pozostałe kompetencje kluczowe to: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz świadomość i ekspresja kulturalna.
Gazeta Prawna, 14 grudnia 2010 r.