Jak podkreślają związkowcy, dla nauczyciela podstawa programowa jest wyznacznikiem pracy dydaktycznej w danym przedmiocie. Pedagog ma obowiązek realizować zawarte w niej wytyczne, a dyrektor powinien dbać o to, by podstawa była realizowana.

 

RPD: Trzeba stworzyć przemyślane rozwiązania dla edukacji seksualnej>>

 

Elementy edukacji seksualnej w podstawie programowej

Podstawa programowa jest dokumentem, który wpływa na kształt wszelkich działań podejmowanych w szkole. Określa cele i treści nauczania w procesie dydaktycznym w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien mieć uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego.

Zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz dwuletniej branżowej szkoły II stopnia celem kształcenia jest m.in. „rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z okresem dojrzewania, dorastania i wyborem drogi życiowej; umiejętność świadomego kreowania własnej osobowości” oraz „znajomość podstawowych zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności; kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych”.

 

Jak wskazuje ZNP, elementy edukacji seksualnej znajdują się w podstawach programowych: biologii, i WDŻ.

  • określa pojęcia związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, małżeństwo, rodzicielstwo;
  • rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;
  • określa główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna współpraca płci;
  • rozumie, na czym polega odpowiedzialność za sferę seksualną i prokreację.