Dyrektor likwidowanej szkoły nie musi jednak zwalniać swoich dotychczasowych pracowników w przypadku, gdy chce ich zatrudniać (wszystkich lub niektórych) nowy organ prowadzący, a jednocześnie nowej szkole zostanie przekazane mienie szkoły samorządowej na podstawie cywilnoprawnej (np. umowy użyczenia do bezpłatnego korzystania lub umowy najmu do odpłatnego korzystania). W takim przypadku do pracowników przejętych przez nową szkołę, zarówno pedagogicznych, jak i niepedagogicznych, ma zastosowanie tryb z art. 231 kodeksu pracy .
W oparciu o art. 231 § 3 k.p. pracownicy powinni zostać poinformowani na piśmie przez obydwa organy prowadzące zwłaszcza o zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia (chodzi o wskazanie gwarancji zatrudnienia dla wszystkich pracowników lub pewnych ich grup, przyszłej wielkości i struktury zatrudnienia), a także – co najistotniejsze - warunków pracy, płacy, czy konieczności przekwalifikowania.
Przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przekazania szkoły. Pracownicy mają 2 miesiące na podjęcie decyzji, czy chcą być zatrudniani przez nowy organ prowadzący.
W tym czasie pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy.@page_break@Oświadczenie woli składa dyrektorowi szkoły samorządowej, jeśli termin ten upłynie przed przekazaniem szkoły, natomiast nowemu organowi prowadzącemu – gdy termin upłynie już po przekazaniu. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
Jeśli chodzi o prawo do odprawy pieniężnej, zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, zaprezentowanym w uchwale z dnia 18 czerwca 2009 r. (uchwała SN z dnia 18 czerwca 2009 r., III PZP 1/09, Biul. SN 2009, nr 6, co do zasady rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 231 § 4 k.p. nie uprawnia do jej nabycia. Tylko w przypadku, gdy przejęcie szkoły pociąga za sobą poważne zmiany warunków pracy na niekorzyść pracownika, a pracownik z tego powodu rozwiązuje stosunek pracy, pracodawcę uważa się za odpowiedzialnego za rozwiązanie umowy o pracę. Wówczas pracownikowi należy się odprawa z art. 8 u.z.g., Powyższy pogląd SN podtrzymał także w późniejszych orzeczeniach (wyrok z dnia 26 kwietnia 2011 r., II PK 273/10, OSNP 2012, nr 11-12, poz. 138; wyrok z dnia 23 lutego 2010 r., II BP 11/09, LEX nr 585741; wyrok z dnia 8 października 2009 r., II PK 113/09, LEX nr 558296).
Dodatkowo należy wskazać, że art. 231 k.p. nie ustanawia ochrony pracowników niepedagogicznych przed wypowiedzeniem umowy o pracę w fazie poprzedzającej przekazanie szkoły (wyrok SN z dnia 4 października 2000 r., I PKN 57/00, OSNAPiUS 2002, nr 9, poz. 210), zatem dyrektor szkoły samorządowej może dokonać zwolnień na ogólnych zasadach np. tych pracowników, których przejęcie nie zostało ustalone z nowym organem prowadzącym. Wówczas zatrudnienie tych osób przez nowy organ prowadzący nie będzie kontynuacją dotychczasowego, tylko nowym stosunkiem pracy.
Dyrektor likwidowanej placówki nie zawsze wręcza pracownikom wypowiedzenie
Likwidacja szkoły nie zawsze oznacza konieczność zwalniania wszystkich pracowników. Jeżeli chce ich zatrudnić organ prowadzący nową placówkę, zastosowanie znajdą przepisy kodeksu pracy dotyczące przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę.
Jest to fragment komentarza Joanny Lesińskiej "Sytuacja prawna pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych likwidowanej szkoły lub przejętej przez inny podmiot", opublikowanego w serwisie Prawo Oświatowe/ABC>>