Zgodnie z art. 89 ustawy Prawo oświatowe likwidacja szkoły publicznej może nastąpić wyłącznie z końcem roku szkolnego i wymaga zapewnienia uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu lub o zbliżonym profilu kształcenia. Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do poinformowania o zamiarze likwidacji co najmniej sześć miesięcy wcześniej (czyli do końca lutego) rodziców uczniów (lub pełnoletnich uczniów), kuratora oświaty oraz organ wykonawczy samorządu terytorialnego.
Kto przejmuje zobowiązania likwidowanej szkoły? >>
Imienna informacja do każdego z rodziców
- Wskazany przepis posługuje się pojęciem: "rodziców" uczniów, przez co należy rozumieć oboje rodziców, jeśli żyją i żadne z nich nie zostało pozbawione władzy rodzicielskiej - wyjaśnia Agata Piszko, ekspertka od prawa oświatowego. Dodaje, że niebagatelne znaczenie posiada przepis art. 89 ust. 4 p.o., który przewiduje, że opinia kuratora oświaty w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły jest wydawana w formie postanowienia, a ponadto opinia ta musi być pozytywna.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 marca 2013 r. (I OSK 2630/12) zwrócił uwagę na to, że wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w formie postanowienia sprawia, iż proces przekształcania szkoły miał charakter złożony, łącząc elementy zarówno postępowania uchwałodawczego, jak i administracyjnego. Konieczność przedstawienia kuratorowi pełnej dokumentacji dowodowej uzasadniała stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie zawiadamiania rodziców uczniów o treści uchwały intencyjnej. Jednak po uchyleniu 22 kwietnia 2009 r. przepisu art. 59 ust. 2b u.s.o. linia orzecznicza uległa złagodzeniu. Przykładowo, w wyroku z 29 czerwca 2017 r. (I OSK 372/17) NSA wskazał, że sposób zawiadamiania rodziców o przekształceniu szkoły może być dowolny, pod warunkiem, że faktycznie do nich dotrze w wymaganym terminie. Może to nastąpić na piśmie, podczas zebrania, gdy rodzice podpiszą listę obecności, lub przez złożenie przez nich oświadczenia o znajomości tej informacji. Wystarczające jest również skierowanie jednej przesyłki do obojga rodziców mieszkających razem, bez konieczności wysyłania oddzielnych zawiadomień. Samo powiadomienie nie jest czynnością prawną, lecz materialno-techniczną – choć ma charakter faktyczny, to wpływa na prawidłowy przebieg procedury likwidacyjnej.
Możliwe zawarcie porozumienia
Dokumentacja szkoły lub placówki publicznej, prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną, po jej likwidacji przekazywana jest właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku zamiaru likwidacji szkoły podstawowej specjalnej, szkoły sportowej, szkoły mistrzostwa sportowego lub szkoły ponadpodstawowej prowadzonej przez powiat, starosta zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie również organu wykonawczego gminy, na terenie której szkoła ma swoją siedzibę, i to co najmniej sześć miesięcy przed planowanym terminem likwidacji.
Po otrzymaniu takiego zawiadomienia organ wykonawczy gminy, w terminie 21 dni, może – na podstawie uchwały rady gminy – wystąpić do powiatu z wnioskiem o przejęcie prowadzenia tej szkoły. Jeśli taki wniosek zostanie złożony, powiat przekazuje gminie prowadzenie szkoły z początkiem roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym wniosek został złożony. Warunki korzystania przez gminę z mienia szkoły są określane w porozumieniu zawieranym między gminą a powiatem, które powinno zostać podpisane w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez powiat wniosku o przejęcie szkoły. W przypadku braku porozumienia w wyznaczonym terminie gmina przejmuje prowadzenie szkoły, jeśli rada gminy podejmie uchwałę zobowiązującą ją do zapewnienia warunków funkcjonowania szkoły, w tym zagwarantowania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Dyrektor likwidowanej szkoły ma obowiązek rozwiązać z zatrudnionym w niej nauczycielem stosunek pracy (art. 20 ust. 1 pkt 1 Karty Nauczyciela), z końcem roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu. Warunek rozwiązania stosunku pracy z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli szkół, w których w organizacji pracy nie przewidziano ferii szkolnych, nauczycieli placówek kształcenia ustawicznego oraz nauczycieli szkół, w których zakończenie cyklu kształcenia następuje w trakcie roku szkolnego. Okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca, z tym że w takim wypadku nauczycielowi przysługuje odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę - świadczenia w wysokości określonej w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Zobacz także w LEX: Stopniowa likwidacja szkoły. Glosa do wyroku NSA z dnia 24 października 2014 r., I OSK 1096/13 > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.