Zgodnie z art. 89 ustawy Prawo oświatowe likwidacja szkoły publicznej może nastąpić wyłącznie z końcem roku szkolnego i wymaga zapewnienia uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu lub o zbliżonym profilu kształcenia. Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do poinformowania o zamiarze likwidacji co najmniej sześć miesięcy wcześniej (czyli do końca lutego) rodziców uczniów (lub pełnoletnich uczniów), kuratora oświaty oraz organ wykonawczy samorządu terytorialnego.

Kto przejmuje zobowiązania likwidowanej szkoły? >>

 

Imienna informacja do każdego z rodziców

- Wskazany przepis posługuje się pojęciem: "rodziców" uczniów, przez co należy rozumieć oboje rodziców, jeśli żyją i żadne z nich nie zostało pozbawione władzy rodzicielskiej - wyjaśnia Agata Piszko, ekspertka od prawa oświatowego. Dodaje, że niebagatelne znaczenie posiada przepis art. 89 ust. 4 p.o., który przewiduje, że opinia kuratora oświaty w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły jest wydawana w formie postanowienia, a ponadto opinia ta musi być pozytywna.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 marca 2013 r. (I OSK 2630/12) zwrócił uwagę na to, że wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w formie postanowienia sprawia, iż proces przekształcania szkoły miał charakter złożony, łącząc elementy zarówno postępowania uchwałodawczego, jak i administracyjnego. Konieczność przedstawienia kuratorowi pełnej dokumentacji dowodowej uzasadniała stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie zawiadamiania rodziców uczniów o treści uchwały intencyjnej. Jednak po uchyleniu 22 kwietnia 2009 r. przepisu art. 59 ust. 2b u.s.o. linia orzecznicza uległa złagodzeniu. Przykładowo, w wyroku z 29 czerwca 2017 r. (I OSK 372/17) NSA wskazał, że sposób zawiadamiania rodziców o przekształceniu szkoły może być dowolny, pod warunkiem, że faktycznie do nich dotrze w wymaganym terminie. Może to nastąpić na piśmie, podczas zebrania, gdy rodzice podpiszą listę obecności, lub przez złożenie przez nich oświadczenia o znajomości tej informacji. Wystarczające jest również skierowanie jednej przesyłki do obojga rodziców mieszkających razem, bez konieczności wysyłania oddzielnych zawiadomień. Samo powiadomienie nie jest czynnością prawną, lecz materialno-techniczną – choć ma charakter faktyczny, to wpływa na prawidłowy przebieg procedury likwidacyjnej.

Czytaj w LEX: Czy uchwała o likwidacji lub o zamiarze likwidacji szkoły jest aktem prawnym, którego projekt podlega zaopiniowaniu przez odpowiednie władze statutowe związku zawodowego? > >

 

Możliwe zawarcie porozumienia

Dokumentacja szkoły lub placówki publicznej, prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną, po jej likwidacji przekazywana jest właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku zamiaru likwidacji szkoły podstawowej specjalnej, szkoły sportowej, szkoły mistrzostwa sportowego lub szkoły ponadpodstawowej prowadzonej przez powiat, starosta zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie również organu wykonawczego gminy, na terenie której szkoła ma swoją siedzibę, i to co najmniej sześć miesięcy przed planowanym terminem likwidacji.

Po otrzymaniu takiego zawiadomienia organ wykonawczy gminy, w terminie 21 dni, może – na podstawie uchwały rady gminy – wystąpić do powiatu z wnioskiem o przejęcie prowadzenia tej szkoły. Jeśli taki wniosek zostanie złożony, powiat przekazuje gminie prowadzenie szkoły z początkiem roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym wniosek został złożony. Warunki korzystania przez gminę z mienia szkoły są określane w porozumieniu zawieranym między gminą a powiatem, które powinno zostać podpisane w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez powiat wniosku o przejęcie szkoły. W przypadku braku porozumienia w wyznaczonym terminie gmina przejmuje prowadzenie szkoły, jeśli rada gminy podejmie uchwałę zobowiązującą ją do zapewnienia warunków funkcjonowania szkoły, w tym zagwarantowania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Dyrektor likwidowanej szkoły ma obowiązek rozwiązać z zatrudnionym w niej nauczycielem stosunek pracy (art. 20 ust. 1 pkt 1 Karty Nauczyciela), z końcem roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu. Warunek rozwiązania stosunku pracy z końcem roku szkolnego nie dotyczy nauczycieli szkół, w których w organizacji pracy nie przewidziano ferii szkolnych, nauczycieli placówek kształcenia ustawicznego oraz nauczycieli szkół, w których zakończenie cyklu kształcenia następuje w trakcie roku szkolnego. Okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca, z tym że w takim wypadku nauczycielowi przysługuje odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę - świadczenia w wysokości określonej w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Zobacz także w LEX: Stopniowa likwidacja szkoły. Glosa do wyroku NSA z dnia 24 października 2014 r., I OSK 1096/13 > >