Z badań przeprowadzonych w ramach programu „Szkoła bez przemocy” wynika, że sfrustrowany i wiecznie niezadowolony nauczyciel z pretensjami do losu i narzekaniami na zbyt niską pensję to mit - dwie trzecie polskich pedagogów jest zadowolonych ze swojej pracy.
Blisko jedna piąta nauczycieli, dokładnie 19 proc., uważa, że są bardzo szczęśliwymi ludźmi, 72 proc. twierdzi, że żyje im się dość szczęśliwie. Tylko 9 proc. nauczycieli narzeka, że nie czują się szczęśliwi. Najwięcej zadowolonych z życia nauczycieli - 22 proc. - jest w liceach i technikach. W podstawówkach i gimnazjach jest ich mniej, ale tylko o dwa punkty procentowe.
Jak podkreśla autor badań, prof. Janusz Czapiński, w ciągu ostatnich dwóch lat w polskiej oświacie przybyło nauczycieli zadowolonych z pracy - zwłaszcza w gimnazjach, gdzie aż 69 proc. uczących lubi pracę z uczniami (w 2007 roku było ich 64 proc.).
Wyniki najnowszych badań przeprowadzonych w polskich placówkach oświaty „Diagnoza szkolna 2009” zostaną ogłoszone 29 kwietnia o godz. 11 w Pałacu Staszica w Warszawie, podczas debaty ekspertów na temat kondycji polskich szkół, a także nad relacjami lokalnej oświaty z lokalnym środowiskiem. W debacie poza prof. Czapińskim udział wezmą m.in. socjolog prof. Ireneusz Krzemiński i psycholog Ewa Czemierowska-Koruba.
Dziennik „Polska”, 28 kwietnia 2009 r., Magdalena Kula
Blisko jedna piąta nauczycieli, dokładnie 19 proc., uważa, że są bardzo szczęśliwymi ludźmi, 72 proc. twierdzi, że żyje im się dość szczęśliwie. Tylko 9 proc. nauczycieli narzeka, że nie czują się szczęśliwi. Najwięcej zadowolonych z życia nauczycieli - 22 proc. - jest w liceach i technikach. W podstawówkach i gimnazjach jest ich mniej, ale tylko o dwa punkty procentowe.
Jak podkreśla autor badań, prof. Janusz Czapiński, w ciągu ostatnich dwóch lat w polskiej oświacie przybyło nauczycieli zadowolonych z pracy - zwłaszcza w gimnazjach, gdzie aż 69 proc. uczących lubi pracę z uczniami (w 2007 roku było ich 64 proc.).
Wyniki najnowszych badań przeprowadzonych w polskich placówkach oświaty „Diagnoza szkolna 2009” zostaną ogłoszone 29 kwietnia o godz. 11 w Pałacu Staszica w Warszawie, podczas debaty ekspertów na temat kondycji polskich szkół, a także nad relacjami lokalnej oświaty z lokalnym środowiskiem. W debacie poza prof. Czapińskim udział wezmą m.in. socjolog prof. Ireneusz Krzemiński i psycholog Ewa Czemierowska-Koruba.
Dziennik „Polska”, 28 kwietnia 2009 r., Magdalena Kula