– Chcemy rozmawiać w gronie nauczycieli, specjalistów, rodziców, organizacji pozarządowych i samorządów o tym, jak ma wyglądać edukacja – mówił szef ZNP. – Chcemy razem zastanowić się, jakiej szkoły oczekują różne środowiska. Chcemy mówić nie tylko o kwestiach płacowych. Chcemy wspólnie zbudować szerokie porozumienie na rzecz przyszłości edukacji. Zakładamy, że szkolne debaty potrwają do 20 czerwca br. Tuż po zakończeniu roku szkolnego podsumujemy je podczas dużej debaty o edukacji w ramach Rady Dialogu Społecznego w Warszawie.
Za edukację seksualną do więzienia - nowa inicjatywa obywatelska>>
Narady organizują nauczyciele
Prezes ZNP przypomniał, że związek w kwietniu ogłosił sześciopunktowy program „Szkoła na szóstkę” wykraczający poza postulat płacowy, wokół którego rozpoczął się kwietniowy protest.
Zobacz: Kalendarz zadań dyrektora - Maj 2019 >
– Podczas narad o edukacji chcemy rozmawiać o konkretnych rozwiązaniach mieszczących się w tych – naszym zdaniem kluczowych – obszarach w perspektywie krótko- i długoterminowej. Co można zrobić już teraz i co należy zrobić w przyszłości, by poprawić jakość kształcenia. Uczniowie i nauczyciele zasługują na lepszy system edukacji – mówił prezes ZNP.
Zobacz: Ruch kadrowy w oświacie >
Organizatorami narad powinni być nauczyciele, a uczestnikami dyskusji wszyscy zainteresowani kształceniem.
– Ja już taką naradę zorganizowałam w Lublinie – mówiła Sylwia Trzcińska-Pydyś, nauczycielka – Wiele osób po zakończeniu strajku zastanawiało się, co dalej, co powinni zrobić. Nauczyciele mają ogromną potrzebę samorealizacji, działania. Świetnym pomysłem jest więc kontynuowanie narad, by odbywało się ich jak najwięcej – tłumaczyła. Jak dotąd do organizatorów zgłoszono 120 narad.
Program #szkołana6 to:
- wzrost nakładów na edukację do 5 proc. PKB
- odchudzenie podstaw programowych (w tym lekki tornister )
- kształcenie umiejętności zamiast nauki pamięciowej
- zmniejszenie biurokracji w szkołach
- zwiększenie autonomii szkół i nauczycieli
- wzrost wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty
Zobacz: Awans zawodowy nauczycieli nieodbywających stażu >
– Jeżeli naprawdę chcemy zmieniać polską szkołę, to ważne jest, żebyśmy się spotkali twarzą w twarz. Istotne w naradach jest to, że oprócz przedstawienia swojego zdania i przedstawienia pomysłów, wyobrażenia szkoły, możemy usłyszeć drugą stronę – nauczycieli i uczniów – ocenił Paweł Sielczak z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych Stocznia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.