Czy projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół winien wnosić również zmiany w statutach niepublicznych placówek (niepubliczne przedszkole i szkoła)? Jakim zakresem powinien nas objąć?
Przepisy ramowych statutów szkół publicznych nie są obligatoryjne dla zapisów statutów szkół niepublicznych. Przepisy dotyczące tworzenia statutów szkół niepublicznych pozostawiają większą samodzielność i swobodę ich konstruowania. Jedynym warunkiem, który musi być spełniony, poza przepisami art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., jest ich zgodność z przepisami ustaw i rozporządzeń, regulujących proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy. Ramowe statuty przedszkola i szkoły podstawowej mogą być pomocne w opracowywaniu i aktualizacji statutu niepublicznego przedszkola i szkoły podstawowej.
Projekt nowego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół uwzględnia zmiany w działalności i organizacji przedszkoli i szkół wynikające z obowiązujących aktualnie aktów prawnych. Dotyczy to chociażby zmian ustawy o systemie oświaty w sprawie wychowania przedszkolnego, udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, zmian klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych itd. W odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 22 września 2008 r. na interpelację poselską nr 4821 stwierdza się: "Podstawą działania niepublicznej szkoły lub placówki jest statut nadany przez osobę prowadzącą. Statut szkoły lub placówki powinien być zgodny z wykazem treści ustalonym w art. 84 ust. 2 u.s.o. Treść tego przepisu, w przeciwieństwie do obejmującego szkoły i placówki publiczne art. 60 ust. 1, w sposób wyczerpujący wyszczególnia treść statutu szkoły (placówki) niepublicznej wskazując, że: statut powinien określać nazwę, typ szkoły lub placówki oraz ich zadania, oznaczenie osoby prowadzącej, wskazanie organów szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań, organizację szkoły lub placówki, a także zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki. Ponadto w statucie powinny znaleźć się postanowienia w zakresie praw i obowiązków pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki, oraz sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki. W szkołach i placówkach niepublicznych nie tworzy się organów społecznych, o których mowa w rozdziale 4 u.s.o., a więc rady szkoły (placówki), rady (przedstawicielstwa) rodziców oraz samorządu uczniowskiego, chyba że organ prowadzący, ustalając statut, uzna inaczej."
Bożena Barszczewska
Przepisy ramowych statutów szkół publicznych nie są obligatoryjne dla zapisów statutów szkół niepublicznych. Przepisy dotyczące tworzenia statutów szkół niepublicznych pozostawiają większą samodzielność i swobodę ich konstruowania. Jedynym warunkiem, który musi być spełniony, poza przepisami art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., jest ich zgodność z przepisami ustaw i rozporządzeń, regulujących proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy. Ramowe statuty przedszkola i szkoły podstawowej mogą być pomocne w opracowywaniu i aktualizacji statutu niepublicznego przedszkola i szkoły podstawowej.
Projekt nowego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół uwzględnia zmiany w działalności i organizacji przedszkoli i szkół wynikające z obowiązujących aktualnie aktów prawnych. Dotyczy to chociażby zmian ustawy o systemie oświaty w sprawie wychowania przedszkolnego, udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, zmian klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych itd. W odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 22 września 2008 r. na interpelację poselską nr 4821 stwierdza się: "Podstawą działania niepublicznej szkoły lub placówki jest statut nadany przez osobę prowadzącą. Statut szkoły lub placówki powinien być zgodny z wykazem treści ustalonym w art. 84 ust. 2 u.s.o. Treść tego przepisu, w przeciwieństwie do obejmującego szkoły i placówki publiczne art. 60 ust. 1, w sposób wyczerpujący wyszczególnia treść statutu szkoły (placówki) niepublicznej wskazując, że: statut powinien określać nazwę, typ szkoły lub placówki oraz ich zadania, oznaczenie osoby prowadzącej, wskazanie organów szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań, organizację szkoły lub placówki, a także zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki. Ponadto w statucie powinny znaleźć się postanowienia w zakresie praw i obowiązków pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki, oraz sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki. W szkołach i placówkach niepublicznych nie tworzy się organów społecznych, o których mowa w rozdziale 4 u.s.o., a więc rady szkoły (placówki), rady (przedstawicielstwa) rodziców oraz samorządu uczniowskiego, chyba że organ prowadzący, ustalając statut, uzna inaczej."
Bożena Barszczewska