Nie jesteśmy jednak w tych statystykach osamotnieni. Podobnie zjawisko to kształtuje się w takich krajach, jak Chiny, Egipt, Japonia czy Kenia, o czym Mark Bray opowiada w książce "Korepetycje. Cień rzucany przez szkoły" wydanej właśnie nakładem Wolters Kluwer Polska.
Korepetycje są porażką państwa odpowiedzialnego za oświatę – pisze w przedmowie do tej publikacji profesor Elżbieta Putkiewicz. I dodaje, że powszechność korepetycji godzi w podstawową zasadę liberalnych demokracji, które przyjęły zobowiązanie do zapewnienia dzieciom swoich obywateli równych szans w dostępie do oświaty.
W swojej książce, będącej kolejną już analizą roli i funkcji korepetycji w systemach edukacji, Mark Bray główną przyczynę rosnącej skali tego zjawiska upatruje w ostrej rywalizacji o miejsca w dobrych szkołach. Pokazuje też skutki gospodarcze, społeczne i pedagogiczne „choroby korepetycyjnej” i odpowiada na pytanie, czy informacje płynące z tego „trzeciego sektora” nauczania mogą wzbogacić naszą wiedzę o funkcjonowaniu państwowej edukacji.
Co drugi uczeń w Polsce korzysta z korepetycji
Korepetycje nie są zjawiskiem marginalnym w polskim systemie edukacji. W badaniach zainicjowanych w 2004 r. przez Open Society Institute aż 50% maturzystów z naszego kraju przyznało się do korzystania z dodatkowych, płatnych lekcji. - informuje miesięcznik Dyrektor Szkoły.