Na zlecenie CKE prof. Krzysztof Konarzewski, pedagog i psycholog społeczny z Polskiej Akademii Nauk przeprowadził anonimowe badanie wśród nauczycieli, głównie z gimnazjum, dotyczące „testomanii”, czyli poprawiania wyników egzaminów poprzez stałe przeprowadzanie próbnych sprawdzianów. Gazeta Wyborcza przytacza przykłady kilku śląskich szkół, w których nauczyciele organizują co tydzień dodatkowe obowiązkowe zajęcia przygotowujące do egzaminów. W innej uczniowie co miesiąc piszą próbny test.
Z raportu prof. Konarzewskiego wynika, że nauczyciele zaczynają przygotowywać uczniów niemal wyłącznie do egzaminów, ćwiczą umiejętności dające się opanować małym kosztem, a przynoszące duży zysk na teście, rezygnują z omawiania na lekcjach tematów, których nie spodziewają się na egzaminie, by więcej czasu poświęcić na te, które bywają na nim wysoko punktowane W szkołach trwa nieustannie porównywanie wyników klas czy szkół.
- Nie ma wątpliwości, że polskie gimnazjum żyje w cieniu egzaminu zewnętrznego, a lekcja często przypomina taśmę produkcyjną. Pojawiło się zagrożenie, że uczniowie będą coraz lepiej wypadać na testach, ale coraz mniej umieć - ostrzega prof. Konarzewski.
- Nie ma wątpliwości, że polskie gimnazjum żyje w cieniu egzaminu zewnętrznego, a lekcja często przypomina taśmę produkcyjną. Pojawiło się zagrożenie, że uczniowie będą coraz lepiej wypadać na testach, ale coraz mniej umieć - ostrzega prof. Konarzewski.
Źródło: Gazeta Wyborcza, 17.04.2008 r.