Podczas konferencji zorganizowanej przez MEN w dniu 30 stycznia „Europejski Fundusz Społeczny dla oświaty – doświadczenia i perspektyw” zaprezentowano efekty realizacji projektów edukacyjnych realizowanych w latach 2004-2006 w ramach EFS. Główny nacisk położony został w przede wszystkim na zmniejszanie dysproporcji edukacyjnych między obszarami wiejskimi a miastami.
W efekcie tych działań utworzono prawie 800 alternatywnych przedszkoli na terenach wiejskich dla ponad 10 tys. dzieci, realizowano projekty rozwojowe dla ponad 3 tysięcy szkół, szkolenia dla ponad 70 tys. nauczycieli, utworzono 1100 centrów kształcenia na odległość na terenach wiejskich, wyposażono pracownie komputerowe z dostępem do internetu dla ponad 19 tys. szkół, zakupiono sprzęt komputerowy dla 565 pracowni psychologiczno-pedagogicznych.
W ramach programów unijnych opracowano 16 programów nauczania i 490 materiałów dydaktycznych. Powstał jeden raport ogólnopolski i 16 raportów wojewódzkich dotyczących poziomu rozwoju dziecka oraz badania oceny gotowości szkolnej dzieci 6-letnich.
Na realizację działań związanych z edukacją w latach 2004-2006 przeznaczono 700 mln euro. Dotychczas Komisja Europejska zaakceptowała wydatkowanie 54 proc. tej kwoty. Pozostałe 46 proc. nasz kraj musi wydać i rozliczyć do końca tego roku.
W latach 2007-2015 na działania edukacyjne przeznaczono 2,7 mld euro, 85% tej kwoty pochodzić będzie ze środków EFS. Większość tych środków, 1,7 mld euro czyli ok. 62% będzie rozdzielana przez urzędy marszałkowskie. W gestii MEN pozostanie 1 mld euro; pieniądze te będą przeznaczone m.in. na zmodernizowanie systemu zarządzania oświatą, wdrożenie nowych form kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych, a także sfinansowanie praktyk i stażów nauczycieli zawodu w przedsiębiorstwach.
 
Źródło: MEN, 30.01.2008 r., Gazeta Prawna, 31.01.2008 r.