1.    Ograniczenia przewozu przez tunele towarów pakowanych w ilościach ograniczonych, zgodnie z wymaganiami działu 3.4 (tzw. Limited Quantity) (ADR 3.4, 8.6.4).
Dla jednostek transportowych przewożących powyżej 8 ton towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (tj. zgodnie z działem 3.4) w ilości przekraczającej 8 ton brutto, oznakowanymi znakiem „LTD QTY’ i nowym znakiem „LQ” (tzw. romb z czarnymi rogami) oraz jednostkami transportowymi przewożącymi kontenery, dla których takie oznakowanie wprowadzony został zakaz przejazdu przez tunele kategorii „E”. Oznacza to, że można z takim ładunkiem przejechać przez tunele kategorii A, B, C i D, zakazany jest natomiast przejazd przez tunele kategorii E.
Ponadto, sprecyzowane zostały ograniczenia przejazdu z towarami niebezpiecznymi przez tunele kategorii „B”, „C”, „D”, „E” poprzez stwierdzenie, że mają one zastosowanie do jednostek transportowych, dla których wymagane jest oznakowanie tablicami barwy pomarańczowej oraz, w przypadku tuneli kategorii „E”, do jednostek transportowych, dla których wymagane jest oznakowanie znakiem dla towarów pakowanych w ilościach ograniczonych lub przewożących kontenery, dla których wymagane jest takie oznakowanie.
2.    Wyposażenie jednostek transportowych w gaśnice (ADR 8.1.4.1)
W Umowie ADR 2013 roku nie wprowadzono nowych regulacji w zakresie ilości i wielkości gaśnic dla danej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Wprowadzono wymóg wyposażenia każdego pojazdu przewożącego towary niebezpieczne fizycznie w co najmniej dwie gaśnice czyli przykładowo; pojazd o dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 7,5 t. nie może posiadać jednej gaśnicy o wadze 12 kg, która do tej pory spełniała wymagania ilościowe, ale trzeba go doposażyć w jeszcze jedną gaśnicę np. GP 2 kg.
3.    Znak rybka i drzewo na opakowaniach zbiorczych
W Umowie ADR 2013 został poprawiony błąd dotyczący oznakowania opakowań zbiorczych towarów niebezpiecznych. Jeżeli w opakowaniu zbiorczym znajdują się towary niebezpieczne zagrażające środowisku wodnemu w ilościach wymagających oznakowania sztuki przesyłki znakiem dla towarów zagrażających środowisku (popularna „zdechła ryba”), to znak ten powinien być umieszczony również na opakowaniu zbiorczym.
4. Oznaczenia na sztukach przesyłki (ADR 5.2.1.1)
Numer UN i litery „UN” powinny mieć wysokość co najmniej 12 mm, za wyjątkiem opakowań o pojemności nie większej niż 30 l lub 30 kg oraz za wyjątkiem butli, których pojemność wodna nie przekracza 60 l, dla których to opakowań wysokość liter powinna wynosić co najmniej 6 mm.
5.    Zmiany dotyczące zasad ładowania razem (ADR 7.5.2.4).
Wprowadzony został zakaz ładowania razem do tego samego pojazdu lub kontenera towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (tzw.”LQ”) z materiałami i
przedmiotami wybuchowymi (klasy 1), z wyjątkiem zaklasyfikowanych do podklasy 1.4 oraz
UN 0161 i UN 0499.
6.    Mocowanie ładunku (ADR 7.5.7.1).
Każda sztuka przesyłki zawierająca materiały niebezpieczne lub nieopakowane przedmioty niebezpieczne podczas przewozu powinna być umocowana przy użyciu odpowiednich urządzeń (np. pasów spinających, burt przesuwanych lub przegród nastawnych), umożliwiających ich unieruchomienie w pojeździe lub w kontenerze w sposób zapobiegający takiemu ich przemieszczaniu podczas przewozu, które mogłoby spowodować zmianę orientacji sztuk przesyłki lub ich uszkodzenie.
Mocowanie ładunku zawierającego towary niebezpieczne uważa się za prawidłowe, jeżeli są spełnione wymagania normy EN 12195-1:2010 (norma ta nie jest obligatoryjna).
7.    Szkolenie pracowników (ADR 1.3.1).
W rozdziale 1.3.1. Umowy ADR 2013, wskazano, że nie ma obowiązku szkolenia – na podstawie przepisów tego rozdziału - kierowców, którzy podlegają obowiązkowi szkolenia kursowego. Oznacza to, że kierowcy, którzy przeszli takie szkolenia i zdali wymagane egzaminy, nie podlegają szkoleniom u swojego pracodawcy. Należy jednakże, pamiętać iż zwolnienie z obowiązku szkolenia nie obejmuje szkolenia w zakresie ochrony towarów niebezpiecznych działu 1.10 Umowy ADR 2013).
Wszyscy pracownicy, których obowiązki dotyczą przewozu towarów niebezpiecznych, powinni zostać przeszkoleni w zakresie wymagań związanych z tym przewozem, odpowiednio do odpowiedzialności i zakresu obowiązków. Szkolenie kierowców i doradców odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami szczegółowymi. Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych precyzuje, że szkolenie osób innych niż kierowcy i doradcy powinno być przeprowadzone przez uczestnika przewozu lub na jego koszt, a szkolenie może przeprowadzić doradca do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych lub osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje.
8.    Dokument przewozowy (ADR 5.4.1.1.18).
Zgodnie z nowym przepisem zapis w dokumencie przewozowym „ZAGRAŻAJĄCY ŚRODOWISKU” może być zastąpiony wyrazami „MARINE POLLUTANT/ZAGRAŻAJĄCY ŚRODOWISKU”
9.    Przewóz materiałów wybuchowych.
W nowych przepisach Umowy ADR dopuszczono przewóz 3 towarów niebezpiecznych klasy 1, o kodzie klasyfikacyjnym 1.4S na warunkach wyłączenia LQ. Trzeba przy tym spełnić dodatkowe warunki dotyczące opakowań (odpowiednie badania wykonane przez tzw. właściwą władzę).
10.    Towary niebezpieczne dużego ryzyka (ADR 1.10)
W nowych przepisach Umowy ADR zmieniono definicję towarów niebezpiecznych dużego ryzyka, zgodnie z którą są to towary użyte niezgodnie ze swoim przeznaczeniem w zamachach terrorystycznych mogą spowodować poważne następstwa w postaci masowych zniszczeń, licznych ofiar lub w szczególności, w przypadku materiałów promieniotwórczych, masowych zakłóceń społeczno-ekonomicznych.
W nowych przepisach Umowy ADR zmieniono również wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka w ten sposób, że wymieniono z nazwy szereg radionuklidów i określono ich próg bezpieczeństwa transportowego w TBq na poziomie wielokrotnie niższym niż dotychczas.
Rozszerzono również listę przedmiotów zawierających materiały wybuchowe, których przewóz nawet w najmniejszej ilości, nawet pojedynczej sztuki, wymaga tworzenia planu ochrony. Jest ich obecnie 23 rodzaje.