- Relacja między zdobytym wykształceniem a rynkiem pracy jest złożona. Przede wszystkim, to w trakcie edukacji przyszli pracownicy zdobywają niezbędne umiejętności zarówno miękkie, jak i twarde, które później będą wykorzystywali w wykonywanych przez siebie zawodach. Jednak ciągle widzimy, że istnieje rozdźwięk między ofertą szkół a oczekiwaniami pracodawców. W naszym badaniu zaledwie 6% przedsiębiorców wskazało, że osoby wchodzące na rynek pracy po skończonej edukacji mają "zdecydowanie odpowiednie umiejętności". To pokazuje skalę problemu – mówi Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A. – W tym kontekście nie dziwi fakt, że najbardziej zadowolone z otrzymanego wykształcenia są osoby, które skończyły zawodówki. To właśnie oni zdobywają umiejętności, z którymi mogą śmiało wchodzić na rynek pracy – dodaje Tomasz Hanczarek.

Przeczytaj: Pracodawcy RP: dobra zawodówka lepsza niż kiepski dyplom

Pracodawcy niezadowoleni z kompetencji absolwentów
Aż 37% pracodawców nie jest zadowolonych z kompetencji absolwentów wchodzących na rynek pracy, tylko połowa uważa, że są one "raczej odpowiednie". Przedsiębiorcy zapytani o to, jakich kompetencji brakuje osobomkończącym edukację, wskazują na brak praktycznychumiejętności (93%), brak doświadczenia zawodowego (78%)i brak wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodu (63%). Co piąty pracodawca wskazał, że problememjest niewystarczająca znajomość języków obcych. – Wskazywane przez pracodawców problemy eksponują ciągłe niedopasowanie oferty dydaktycznej do potrzeb rynku pracy, gdzie absolwentom brakuje praktycznych umiejętności i doświadczenia zawodowego. A tego typu oczekiwania pracodawców można łatwo zaspokoić chociażby organizując więcej zajęć praktycznych, które następnie przyszli pracownicy będą mogli umieścić w CV jako doświadczenie zawodowe – mówi Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service S.A.
 
Absolwenci zawodówek łatwiej wchodzą na rynek pracy
Zdecydowana większość Polaków (85%) posiadających obecnie pracę nie miała trudności ze znalezieniem pierwszegomiejsca zatrudnienia. Dodatkowo, ponad połowa (61%) uważa, że edukacja dała im niezbędne umiejętności, by poradzić sobie na rynku pracy. Co istotne, znalezienie pierwszego zatrudnienia było znacznie łatwiejszedla osób z wykształceniem zawodowym (nie stanowiło to problemu dla 92% respondentów). Osoby kończące zawodówkę najczęściej dostrzegają również korzyści z edukacji w poszukiwaniu pierwszej pracy (75%). Natomiast najrzadziej zalety z edukacji zauważają absolwenci szkół ogólnokształcących (51%) i podstawówek (51%). W przypadku wykształcenia wyższego 66% absolwentów deklaruje, że studia dały im umiejętności niezbędne na rynku pracy. – Popularne w ostatnich latach kierunki humanistyczne, a także ogólna edukacja na poziomie średnim, zastąpiły praktyczne umiejętności wynoszone ze szkół technicznych i zawodowych. To duży błąd systemowy, bo już teraz widzimy, że osoby kończące naukę mają problemy z wejściem na wymagający rynek pracy. Najlepiej to widać po ponad 20-procentowym poziomie bezrobocia wśród osób młodych, a także dużej skłonności tej grupy do emigracji zarobkowej – dodaje Krzysztof Inglot.
 
Jakie trudności w znalezieniu pracy mają Polacy?
Z trudnościami w znalezieniu pierwszej pracy zmagało się 14%respondentów. Jako najczęstszą barierę w znalezieniu zatrudnienia wskazywali brak ofert zgodnych z profilem wykształcenia (73%) oraz brak doświadczenia zawodowego (61%). Prawie 40% ankietowanych zwróciło uwagę na brak znajomości, 30% na brak odpowiednich umiejętności zawodowych czy nieodpowiednią formę zatrudnienia, a co czwarty pracownik nie chciał się zgodzić na zbyt niski poziom wynagrodzenia.
- Większość pracowników podkreśliła, że główna trudność ze znalezieniem pierwszej pracy to brak ofert zgodnych z profilem wykształcenia. Oznacza to, że w Polsce nadal mamy problem z tym, że nie znajdujemy pracy w wyuczonym zawodzie, co skutkuje koniecznością wykonywania pracy, w której nie mamy żadnego doświadczenia. Co prawda, na rynku dochodzi do zmiany i coraz większe znaczenie mają tzw. umiejętności miękkie, jak zdolność pracy w grupie czy płynnej komunikacji, jednak szkoły nadal w zbyt małym stopniu kładą nacisk na ich kształtowanie. Poza tym są one nadal mniej istotne dla pracodawcy niż twarde umiejętności, które absolwent powinien zdobyć w trakcie edukacji – podsumowuje Tomasz Hanczarek.
 
Metodologia badania:
Zaprezentowane w materiale dane pochodzą z „Barometru Rynku Pracy IV” przygotowanego i opracowanego na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało podzielone na dwie kategorie:
Pracowników – Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=550) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000(dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.
Pracodawców – Badanie zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem województwa – miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby to +/- 4,2%, a dla wyróżnionych trzech klas wielkości zatrudnienia +/- 10,2%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.