W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła 759 kontroli na budowach wiaduktów, autostrad, remontowanych drogach oraz skrzyżowaniach, przy których łącznie zatrudniano ok. 19 tys. pracowników.
Kontrole wykazały, że sposób prowadzenia robót nie zapewnia bezpieczeństwa wykonawcom prac, kierowcom pojazdów i pieszym. Przykładowo - na 61% budów brakowało ochron zbiorowych zabezpieczających przed upadkiem, 68% rusztowań oceniono jako niewłaściwie zmontowane, na 33% budów nie oznaczono stref i miejsc niebezpiecznych.
Innym rodzajem zagrożenia publicznego jest nieprzestrzeganie przepisów regulujących transport drogowy materiałów niebezpiecznych. W 2008 r. co trzeci pracodawca w tej branży nie uwzględnił w ocenie ryzyka zawodowego zagrożeń obecnych przy pracach związanych z tego rodzaju przewozem. 18% kierowców nie wyposażono we właściwe środki ochrony indywidualnej, co czwarty zaś nie przeszedł szkolenia w zakresie bezpiecznego postępowania z materiałami niebezpiecznymi i procedur ratowniczych.
Źródło: Przyjaciel przy pracy 2009, nr 9, s. 9-10, Kazimierz Sarnecki
Kontrole wykazały, że sposób prowadzenia robót nie zapewnia bezpieczeństwa wykonawcom prac, kierowcom pojazdów i pieszym. Przykładowo - na 61% budów brakowało ochron zbiorowych zabezpieczających przed upadkiem, 68% rusztowań oceniono jako niewłaściwie zmontowane, na 33% budów nie oznaczono stref i miejsc niebezpiecznych.
Innym rodzajem zagrożenia publicznego jest nieprzestrzeganie przepisów regulujących transport drogowy materiałów niebezpiecznych. W 2008 r. co trzeci pracodawca w tej branży nie uwzględnił w ocenie ryzyka zawodowego zagrożeń obecnych przy pracach związanych z tego rodzaju przewozem. 18% kierowców nie wyposażono we właściwe środki ochrony indywidualnej, co czwarty zaś nie przeszedł szkolenia w zakresie bezpiecznego postępowania z materiałami niebezpiecznymi i procedur ratowniczych.
Źródło: Przyjaciel przy pracy 2009, nr 9, s. 9-10, Kazimierz Sarnecki