1. Definicje
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 z późn. zm.) – dalej u.w.p., za wypadek przy pracy uważa się: 1) nagłe zdarzenie, 2) wywołane przyczyną zewnętrzną, 3) powodujące uraz lub śmierć , które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności w interesie zakładu pracy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji zakładu pracy w drodze między siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Zgodnie z zapisami art. 9 pkt 2a ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z późn zm.) – dalej u.z.p.t., pracodawca użytkownik dokonuje ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Użyte w u.z.p.t. określenia oznaczają:
a) pracodawca użytkownik – pracodawcę lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie;
b) pracownik tymczasowy - pracownika zatrudnionego przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika.
2. Obowiązki pracodawcy użytkownika
Jeżeli na terenie zakładu pracy doszło do wypadku, w którym został poszkodowany pracownik tymczasowy, pracodawca użytkownik powinien bezzwłocznie podjąć określone przepisami działania:
• zapewnić udzielenie pomocy poszkodowanemu;
• zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
- dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
- uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały zatrzymane,
- dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności;
• zawiadomić niezwłocznie o wypadku agencję pracy tymczasowej zatrudniającą poszkodowanego;
• udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji, a także wszechstronnej pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającemu okoliczności i przyczyny wypadku.
Jeżeli doszło do wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego, pracodawca musi zawiadomić właściwego terytorialnie inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i prokuratora . O wypadku przy pracy pracownika tymczasowego mogą powiadomić inspektora pracy albo agencja pracy tymczasowej zatrudniająca pracownika tymczasowego, albo pracodawca użytkownik, u którego doszło do wypadku.
Pracodawca użytkownik, na którego terenie miał miejsce wypadek, zapewnia w ciągu 14 dni od chwili zgłoszenia ustalenie okoliczności i przyczyny takiego wypadku w sposób określony w rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870). Powołany zespół wypadkowy zobligowany jest do:
1) dokonania oględzin miejsca wypadku, w tym stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych, a także zbadania warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć związek z badanym zdarzeniem;
2) sporządzenia, w razie potrzeby, szkicu lub fotografii miejsca wypadku;
3) wysłuchania wyjaśnień poszkodowanego - jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;
4) zebrania informacji dotyczących wypadku od świadków;
5) zasięgnięcia opinii lekarza, a w razie potrzeby, opinii innych specjalistów - w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku;
6) zebrania innych dowodów dotyczących wypadku;
7) dokonania prawnej kwalifikacji wypadku – zgodnie z u.w.p.;
8) określenia środków profilaktycznych oraz wniosków, w tym wynikających z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek;
Wypełniając protokół wypadkowy w miejscu danych pracodawcy powinno się wpisać dane Agencji Pracy Tymczasowej ponieważ to agencja w gruncie rzeczy jest obciążona zdarzeniem wypadkowym. Ponieważ użytkownik nie ma przymiotu pracodawcy pracownika tymczasowego, nie może on dokonać zatwierdzenia protokołu powypadkowego dla tej kategorii osób. W związku z tym Pracodawca użytkownik przekazuje agencji pracy tymczasowej dokumentację powypadkową do zatwierdzenia.
3. Obowiązki Agencji Pracy Tymczasowej
Agencja pracy Tymczasowej ma obowiązek:
a) zatwierdzenia protokołu w ciągu 5 dni od jego sporządzenia,
b) prowadzenia rejestru wypadków,
c) sporządzania i przekazywania statystycznej karty wypadku.
d) na wniosek pracownika tymczasowego skierowania wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustalenie prawa do świadczeń wypadkowych (sprawy związane ze skierowaniem dokumentacji do ZUS określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (Dz. U. Nr 234, poz. 1974).
4. Świadczenia wypadkowe
Z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługują świadczenia wynikające z zapisów art. 6 u.w.p.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.