1. Wymagania dotyczące przychodni stomatologicznej
1.1. Wymagania ogólnoprzestrzenne
Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej są określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 31, poz. 158) – dalej r.p.z.o.z.
W myśl § 14 r.p.z.o.z. zakład opieki zdrowotnej, jakim jest przychodnia dentystyczna, powinien stanowić samodzielny budynek lub zespół budynków, ale dopuszcza się lokalizowanie zakładu opieki zdrowotnej w budynku o innym przeznaczeniu, pod warunkiem całkowitej izolacji gabinetu dentystycznego od innych pomieszczeń w budynku mieszkalnym, bądź całkowitej izolacji przychodni od innych pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego i innych, z wyłączeniem węzłów komunikacji pionowej i poziomej w tym budynku, wspólnych dla wszystkich użytkowników, niebędących komunikacją wewnętrzną przychodni.
Kształt i powierzchnia pomieszczenia powinny umożliwiać prawidłowe rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie urządzeń, aparatury i sprzętu, stanowiących jego niezbędne funkcjonalne wyposażenie.
Należy pamiętać, że gabinetom dentystycznym nie wolno korzystać z istniejących w budynkach zsypów do odpadów (§ 16 ust. 1 r.p.z.o.z.).
1.2. Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń
W zakładzie opieki zdrowotnej powinny znajdować się: pomieszczenia lub wydzielone miejsca do składowania bielizny czystej, pomieszczenia lub wydzielone miejsca do składowania bielizny brudnej, pomieszczenie lub wydzielone miejsce na odpady. Jednak należy pamiętać, że w pomieszczeniu, w którym znajdują się wydzielone miejsca do składowania bielizny czystej nie mogą znajdować się wydzielone miejsca do składowania bielizny brudnej i odpady. Meble w przychodni stomatologicznej powinny umożliwiać ich mycie oraz dezynfekowanie. Nie dotyczy to mebli w pomieszczeniach administracyjno-biurowych.
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.