Odpowiedź: z literalnego brzmienia przepisów wynika, że od wartości świadczeń, o których mowa w pytaniu należy odprowadzić składkę emerytalno-rentową oraz składkę zdrowotną.

Zobacz także: Nowy pomysł na zmiany w podróżach służbowych

 
 

Uzasadnienie: w myśl art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rady nadzorczej stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W myśl zaś art. 18 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) – dalej u.s.u.s. – podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód, który został zdefiniowany w art. 4 pkt 9 u.s.u.s. Zgodnie z tym przepisem przez przychód rozumie się przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zwrot kosztów podróży mieści się w tym katalogu, a przepisy nie przewidują stosownego zwolnienia w przypadku podróży członków rady nadzorczej, a więc należy uznać go za przychód i zapłacić od niego składki ZUS (w zakresie podatku jest zwolnienie).

Warto jednak dodać, iż zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. K 7/13) wydatki na rzecz pracownika, które są ponoszone w interesie pracodawcy nie stanowią przychodu. Zasadę tę wykorzystuje się chociażby w zakresie noclegów. Problem jednak w tym, że wyrok dotyczy pracowników (a nie członków rady nadzorczej), więc można by go stosować jedynie w drodze analogii. Tymczasem stosowanie tej metody wykładni w odniesieniu do podatków i składek jest dość kontrowersyjne.

Szukasz odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.