Wstrząs dla systemu
Proces zwalniania pracowników zawsze jest wstrząsem dla systemu i tylko bardzo starannie przygotowany zestaw działań może zapobiec negatywnym skutkom. Niestety, zwolnienia w przedsiębiorstwach zbyt często przypominają łapanki, niż opierają się na przemyślanych decyzjach. Bez jasno określonych kryteriów rozwiązywania umów o pracę, bez dobrze przygotowanego planu działania, bez adekwatnej prognozy przyszłego zapotrzebowania na pracowników, wreszcie bez poszanowania godności drugiego człowieka i elementarnych zasad komunikacji interpersonalnej zwolnienia, choć podyktowane względami ekonomicznymi, mogą przynieść więcej strat niż korzyści. Ludzi zwalnia się, po czym nierzadko poszukuje na rynku nowych pracowników – bez rozważenia np. kwestii, czy w związku ze zmianami restrukturyzacyjnymi istnieje możliwość wykorzystania dotychczasowych zatrudnionych w innym miejscu organizacji lub też w zupełnie inny sposób. Prowadzenie restrukturyzacji, w tej właśnie najbardziej prymitywnej formie, ma duży wpływ nie tylko na zwalnianych, ale również na osoby pozostające w organizacji. Przejawia się to np. „syndromem ocalałych”, czyli zespołem negatywnych reakcji ze strony pracowników pozostających w firmie, odnoszących się nie tylko do zwolnień, ale do całego procesu zmian. W praktyce przedsiębiorstw przekłada się to na znaczną rozbieżność oczekiwań i efektów.
W czym może pomóc HR EKSPERT?
Pomoc konsultanta HR EKSPERT dotyczy całego przedsięwzięcia (programu racjonalizacji zatrudnienia i zmiany struktury organizacyjnej), a także merytorycznych podstaw, uzasadnień – niezbędnych do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu optymalizacji, jej zakresie i zasadach wdrożenia tego procesu.
Wśród elementów, które HR EKSPERT jest w stanie opracować dla danej firmy, możemy wymienić:
- Cele (rzeczywiste uzasadnienie procesów racjonalizacji – adekwatne do specyfiki firmy).
- Formy, sposoby racjonalizacji (odpowiedź na pytanie: „Czy tylko zwolnienia?”).
- Zakres i zasady (miejsca w firmie, których racjonalizacja będzie dotyczyć, zasady postępowania – odnoszące się do wszystkich podmiotów w organizacji).
- Komunikacja (zasady i formy komunikacji ze zwalnianymi pracownikami).
- Zespół (dokładne określenie i podział obowiązków HR oraz kadry i uprawnień w całym procesie).
- Zaangażowanie menedżerów (przygotowanie szkolenia, warsztatu dla kadry kierowniczej).
- Typowanie osób (przygotowanie zasad dotyczących KOGO powinniśmy zwalniać – jak wyselekcjonować pracownika do zwolnienia).
- Harmonogram (opracowanie dokumentu precyzującego całe postępowanie).
- Przygotowanie zasad – jak zarządzać zespołem po zwolnieniach.