Zgodnie z art. 23711 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp.
Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (ewentualnie – jeśli brak wykwalifikowanych pracowników – specjalistom spoza zakładu pracy). Omawiany przepis umożliwia także samemu pracodawcy wykonywanie zadań z zakresu bhp, wówczas gdy pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp zatrudnia do 10 pracowników albo zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) w razie wypadku przy pracy, pracodawca jest obowiązany powołać zespół powypadkowy do, w skład którego wchodzą pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor pracy. Natomiast jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp, w skład zespołu zamiast przedstawiciela służby bhp wchodzi pracodawca, pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań z tego zakresu albo specjalista spoza zakładu pracy. Jeśli ze względu na małą liczbę podwładnych, pracodawca nie jest w stanie dopełnić obowiązku utworzenia zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym, okoliczności i przyczyny wypadku ustala zespół, w skład którego wchodzi pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 24 września 2009 r., Ewa Ciechanowska
Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (ewentualnie – jeśli brak wykwalifikowanych pracowników – specjalistom spoza zakładu pracy). Omawiany przepis umożliwia także samemu pracodawcy wykonywanie zadań z zakresu bhp, wówczas gdy pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp zatrudnia do 10 pracowników albo zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) w razie wypadku przy pracy, pracodawca jest obowiązany powołać zespół powypadkowy do, w skład którego wchodzą pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor pracy. Natomiast jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp, w skład zespołu zamiast przedstawiciela służby bhp wchodzi pracodawca, pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań z tego zakresu albo specjalista spoza zakładu pracy. Jeśli ze względu na małą liczbę podwładnych, pracodawca nie jest w stanie dopełnić obowiązku utworzenia zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym, okoliczności i przyczyny wypadku ustala zespół, w skład którego wchodzi pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 24 września 2009 r., Ewa Ciechanowska