Odpowiedź: nie ma obowiązku wykazywania w świadectwie pracy dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego.
Czytaj: Prezydent chce zmian w urlopach rodzicielskich
Uzasadnienie: zgodnie z art. 97 § 2 k.p. w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
Wzór świadectwa pracy zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Zgodnie z powyższym wzorem w ust. 4 pkt. 9 świadectwa pracy wpisuje się informację o wykorzystaniu dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia przewidzianego przepisami prawa pracy, przy czym pracodawca informuje o wykorzystaniu przez pracownika uprawnień i świadczeń tylko w zakresie mającym wpływ na uprawnienia pracownicze u kolejnego pracodawcy, wynikające z ustaw, układów zbiorowych pracy i regulaminów.
Pod pojęciem dodatkowego urlopu należy rozumieć urlop przysługujący na podstawie odrębnych przepisów określonej grupie pracowników np. dodatkowy urlop wypoczynkowy dla pracowników niepełnosprawnych, a nie urlop macierzyński (obligatoryjny i dodatkowy), czy rodzicielski, które na mocy Kodeksu pracy przysługują każdemu pracownikowi w związku z urodzeniem dziecka.
Ponadto należy zauważyć, że jeżeli w okresie zatrudnienia pracownik wykorzystał w całości dodatkowy urlop macierzyński lub rodzicielski, nie ma to wpływu na uprawnienia pracownicze u kolejnego pracodawcy. Natomiast w sytuacji, gdy w trakcie trwania ww. urlopów doszłoby do rozwiązania umowy o pracę, a pracownik podjąłby zatrudnienie u kolejnego pracodawcy, w warunkach umożliwiających kontynuację urlopów, to i tak we wniosku o udzielenie kolejnej części dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego musiałby wskazać okres dotychczas wykorzystanego urlopu. W świetle powyższego, należałoby przyjąć, że w świadectwie pracy nie ma potrzeby umieszczania informacji o dodatkowym urlopie macierzyńskim oraz rodzicielskim, w szczególności, gdy urlopy te w całości zostały wykorzystane w okresie zatrudnienia.
Szukasz odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.