Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.
W myśl art. 2351 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502) – dalej k.p. za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy.
Szczegółowym aktem prawnym określającym wykaz chorób zawodowych, okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym, sposób i tryb postępowania dotyczący zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych, a także podmioty właściwe w sprawie rozpoznawania chorób zawodowych, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1367) – dalej r.c.z.
Zobacz także: Kto wypełnia kartę oceny narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej?>>
Zgodnie z § 9 ust. 1 r.c.z. do obowiązków właściwego państwowego inspektora sanitarnego, Głównego Inspektora Sanitarnego, Głównego Inspektora Sanitarnego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) albo Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska Polskiego – w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowej stała się ostateczna – należy sporządzenie karty stwierdzenia choroby zawodowej i przesłanie jej do Centralnego Rejestru Chorób Zawodowych prowadzonego przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi.
Wzór takiej karty określa załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1379) – dalej r.d.c.z.
Zobacz także: Nie każda choroba zawodowa skutkuje niezdolnością do pracy>>
Ponadto, zgodnie z art. 235 § 5 k.p., do obowiązków pracodawcy należy przesłanie zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Wzór takiego zawiadomienia określa załącznik nr 10 do r.d.c.z. Przepisy § 10 r.c.z. wskazują, że należy je przesłać niezwłocznie po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika lub byłego pracownika. Termin "niezwłocznie" nie został zdefiniowany w przepisach prawa (jest tzw. terminem niedookreślonym). W nauce i praktyce prawa przyjmuje się, że oznacza obowiązek przekazania zawiadomienia tak szybko, jak tylko to możliwe.
Zobacz także: Instytut Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi bada wpływ zagrożeń na zdrowie pracowników>>
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.