Eksperci eRecruiter zwracają uwagę na najważniejsze pięć aspektów: cel programu, sprawne zarządzanie rekrutacją, zasady współpracy z młodymi osobami, monitoring stażu oraz podtrzymywanie relacji z uczestnikami.
– Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę, że inwestycja w młodego człowieka, który jeszcze się uczy lub dopiero co edukację zakończył, to jedna z najlepszych inwestycji w przyszłość firmy. To właśnie w trakcie praktyki lub stażu możemy wyłowić prawdziwe perełki, które dopełnią biznesowy krajobraz. W szczególności mają tego świadomość przedstawiciele branży IT, którzy w I kwartale tego roku zgłosili aż o 156% ofert więcej niż w ubiegłym roku. Dwa razy więcej propozycji staży lub praktyk było w branży FMCG – mówi Izabela Bartnicka, ekspert eRecruiter.
Polecamy: Praktykanta można zatrudniać w nadgodzinach
– Dobrze przygotowany program stażowy to jednak nie lada wyzwanie dla firmy. Nie chodzi tylko o napisanie atrakcyjnego ogłoszenia, ale szereg elementów, które składają się na ciekawą propozycję skierowaną do młodych osób – dodaje Izabela Bartnicka.
Krok 1: wyznaczaj i podążaj za celem programu
Dobrze zaplanowany program stażowy nie powinien budzić żadnych wątpliwości, co do jego celu. Aby tak się stało, zanim zaczniemy szukać stażystów czy praktykantów, musimy ustalić: po co tak naprawdę zatrudniamy młode osoby, za co będą one odpowiadały, w realizacji jakiego celu biznesowego będą wspierać firmę, jaki powinien być profil idealnego stażysty i co możemy mu zaoferować. Tylko wtedy młodzi ludzie będą mieli poczucie, że są pełnowartościowymi członkami zespołu, a firma wzmocni swoją pozycję. Warto również pamiętać, że za praktykę warto po prostu zapłacić. Studenci chcą być wynagradzani i doceniani za swoją pracę, dlatego atrakcyjny program to dla nich bez wątpienia program płatny.
Krok 2: zarządzaj rekrutacją
Proces rekrutacji na staż czy praktykę składa się z kilku elementów: od przygotowania ogłoszenia, przez jego publikację, aż po selekcję aplikacji. Właściwie na każdym etapie tego procesu, pomocne będzie korzystanie ze specjalnego systemu rekrutacyjnego, jak np. eRecruiter. Dzięki niemu skonstruowanie i publikacja ogłoszenia o pracę zajmą tylko chwilę, a selekcja aplikacji będzie sprawniejsza. Zwłaszcza, że czasami na program stażowy może starać się dostać nawet 1,5 tys. osób jednocześnie. – Gdy musimy zarządzać tak dużą bazą danych system rekrutacyjny jest niezastąpiony i pełni funkcję porządkującą. Pozwala w łatwy sposób zarządzać aplikacjami i wyławiać z nich te, które najlepiej odpowiadają na potrzeby danego programu. Co ważne, system nie tylko ułatwia selekcję aplikacji, ale również pozwala pogrupować kandydatów, nadawać im statusy, natomiast po zakończeniu naboru, pozwala łatwo zapisać informacje o tym, do których osób warto się odezwać w przypadku prowadzenia kolejnych programów stażowych – wskazuje Izabela Bartnicka.
Krok 3: poznaj zasady współpracy z młodymi osobami
Nowe pokolenia – Y i Z – na rynku pracy to również nowe wyzwania dla pracodawców. Jednak nie należy się tego obawiać. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie oraz poznanie oczekiwań drugiej strony. W tym celu warto, aby pracownicy firmy, którzy będą pracowali ze stażystami czy praktykantami, byli zaangażowani w proces ich zatrudniania oraz wdrażania. Tylko w ten sposób dowiedzą się, czego oczekują młodzi ludzie i jakie wartości są dla nich kluczowe. Warto też cyklicznie organizować spotkania podsumowujące, na których każda ze stron będzie mogła podzielić się swoimi wrażeniami i ewentualnymi uwagami dotyczącymi pracy w danym miejscu.
Krok 4: monitoruj wdrożony program
Monitorowanie programu praktyk i staży jest istotne na każdym etapie jego realizacji. Informacja zwrotna, zarówno od młodych osób, jak i biznesu, to cenna informacja. Może się bowiem okazać, że niektóre elementy niczemu nie służą lub są zbyt skomplikowane z punktu widzenia młodych osób, mimo że wcześniej nie zgłoszono problemów.
Zobacz: Młodzi widzą szansę w praktykach i stażach
Aby się tego dowiedzieć, warto przeprowadzać co jakiś czas ankiety. Taka forma gwarantuje anonimowość, która przy wielu kwestiach może okazać się kluczowa. W kwestionariuszu warto zapytać m.in. o to, jakie są ogóle wrażenia praktykanta czy stażysty oraz jego przełożonego, jakie zadania głównie realizuje młody człowiek i jak ogólnie przebiega współpraca na linii „stażysta-biznes”. Po przeanalizowaniu odpowiedzi, możemy uzyskać obraz tego, czy prowadzone przez nas projekty są odpowiednio dopasowane do potrzeb zarówno firmy, jak i osoby, która zdobywa pierwsze doświadczenia zawodowe.
Krok 5: utrzymuj relacje z kandydatami
Jednym z ważniejszych elementów dbania o relacje z kandydatami do pracy, w tym również praktykantami i stażystami, jest umiejętność podtrzymywania relacji podczas całego procesu rekrutacyjnego, ale również i po jego zakończeniu. Jeżeli firma nie zdecyduje się na kontynuowanie współpracy z daną osobą, warto zachować do niej kontakt i od czasu do czasu przesyłać jej informacje o firmie. Może się bowiem okazać, że za jakiś czas taka osoba będzie idealnym kandydatem.
- Warto pamiętać, że dobry program stażowy i praktyk to także istotny element budowania wizerunku firmy jako pracodawcy. Jeśli kandydat z małym doświadczeniem zawodowym został przez firmę dobrze potraktowany, w przyszłości może on zostać jej cennym ambasadorem – podsumowuje Izabela Bartnicka.
Źródło: Grupa Pracuj S.A.