Odpowiedź: Praca z wykorzystaniem telepracy różni się od zwykłych stosunków pracy przede wszystkim miejscem wykonywania zadań (są one wykonywane regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej) oraz sposobem rozliczania się pracownika z tej pracy (pracownik wyniki swojej pracy, przekazuje pracodawcy drogą elektroniczną). Sporadyczne polecanie pracownikowi pracy w domu nie oznacza zatrudnienia go w formie telepracy.
Uzasadnienie: Aby nazwać dany stosunek "telepracą" muszą zostać spełnione następujące warunki: po pierwsze, pracownik wykonuje powierzone mu zadania stale poza zakładem pracy, a po drugie z wykonania tych zadań rozlicza się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej, przy czym oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Sporadyczne wykonywanie przez pracownika powierzonych mu zadań w domu nie będzie zatem stanowiło zatrudnienia w formie telepracy. Jeżeli nawet taki pracownik przekazywałby pracodawcy wykonaną przez siebie pracę za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, to w sytuacji gdy praca w domu ma miejsce jedynie od czasu do czasu, trudno mówić o stałości świadczenia pracy poza zakładem pracy.
Ponieważ przepisy prawa pracy nie regulują kwestii sporadycznego wykonywania przez pracowników pracy w domu, przyjąć należy, iż pozostawiają w tym zakresie swobodę stronom stosunku pracy. W praktyce oznacza to, że nie ma obowiązku regulowania tych kwestii w obowiązujących w zakładzie pracy aktach wewnątrzzakładowych. Nie mniej jednak, unormowanie zasad wykonywania pracy w domu, może być dla obu stron stosunku pracy korzystne.
Joanna Kaleta
Pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych