Strona w grudniu 2017 r. zwróciła się do Komendanta Powiatowego Policji o przeprowadzenie postępowania w przedmiocie uznania lub odmowy uznania stwierdzonego u niego wirusowego zapalenia wątroby typu C. Wnioskodawca domagał się ustalenia też długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Jednocześnie żądał przyznania mu odszkodowania w kwocie 25 tys. zł. Wnioskodawca swoje żądanie ponowił w kolejnym piśmie złożonym w styczniu 2018 r. Komendant Powiatowy Policji w styczniu 2018 r. wskazał w szczególności, że wnioskodawca nie przedstawił okoliczności, z których wynikało, że schorzenie nabył w trakcie pełnienia służby. Komendant odmówił wszczęcia postępowania.

 

Cena promocyjna: 95.19 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 119 zł


Bezczynność organu

Komendant Wojewódzki Policji stwierdził, że Komendant Powiatowy Policji pozostawał bezczynnym, choć stan ten nie miał charakteru rażącego. Policjant wniósł zażalenie, ale wydane postanowienie utrzymano w mocy. Wnioskodawca w maju 2019 r. złożył skargę na bezczynność Komendanta Powiatowego Policji wskazując, że jego wniosek ze stycznia 2018 r. nie został rozpoznany. Na skutek skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wydał 24 września 2019 r. postanowienie w sprawie  o sygn. akt III SAB/Kr 101/19 (LEX nr 2721312). Sąd odrzucił skargę, bo – jak podkreślił - sprawa nie podlegała właściwości sądu administracyjnego.

 


Ponownie złożona skarga

W maju 2020 r. wnioskodawca złożył do Komendanta Wojewódzkiego Policji ponaglenie na bezczynność Komendanta Powiatowego Policji. W tym samym miesiącu złożył również skargę, podnosząc że jego wniosek ze stycznia 2017 r. nie został rozpoznany. Komendant Powiatowy Policji w odpowiedzi domagał się uznania skargi jako bezzasadnej. Wskazał, że do organu nie wpłynęło pismo oznaczone powyższą datą. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił złożoną skargę.

Sąd administracyjny wskazał, że sprawa skarżącego była już przedmiotem rozpoznania przez WSA. Faktycznie skarga wnioskodawcy dotyczyła wniosku złożonego w styczniu 2018 r. Skarga ta została już rozpoznana - odrzucona przez sąd. Natomiast nawet, gdyby skarga dotyczyła innego wniosku, to i tak należało uznać ją za niedopuszczalną.

 

Odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych

Sąd administracyjny wyjaśnił, że skarżący swoje żądania w sprawie opierał na przepisach ustawy z 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U. z 2018 r. poz. 1448) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z 26 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia uszczerbku na zdrowiu funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu (Dz. U. z 2014 r. poz. 866).

- Z regulacji tych wynika, że funkcjonariusz Policji, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku albo choroby, może domagać się świadczenia odszkodowawczego. Rozstrzygnięcie w tym przedmiocie zapada w formie decyzji, co wynika z art. 34 ust. 1 ustawy. Decyzja może być zakwestionowana w odwołaniu. Taki środek rozpoznaje sąd pracy i ubezpieczeń społecznych – podkreślił WSA w Krakowie. Rozstrzygnięcie sądu zapada w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Sąd administracyjny zwrócił jednocześnie uwagę, że strona może wnieść odwołanie do sądy pracy i ubezpieczeń społecznych nawet wówczas, jeśli decyzja w ustawowym terminie nie zostanie wydana. - Powyższe oznacza, że skarga strony nie mogła być wniesiona do sądu administracyjnego – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Skarga podlegała więc odrzuceniu w oparciu o treść art. 58 par. 1 pkt 1 p.p.s.a. Na jego podstawie sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 29 czerwca 2020 r., sygn. akt III SAB/Kr 72/20, LEX nr 3024913.