W środę w Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy odbyła się konferencja, na której przedstawiono wyniki II Ogólnopolskich Badań Wolontariatu Pracowniczego. "Na badania składał się równoległy pomiar trzech grup: decydentów z największych firm w Polsce, pracowników firm prowadzących program wolontariatu pracowniczego oraz organizacji społecznych korzystających z działań realizowanych w ramach tego projektu" - powiedziała Marta Walkowska-Lipko ze Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu.
Identyfikacja firm odbyła się na podstawie listy opublikowanej przez "Rzeczpospolitą" (lista Top 500 oraz Top 2000). Badaniom poddano też przedsiębiorstwa, które prowadzą program a znajdują się poza listą. Z 201 przeprowadzonych wywiadów 37 realizowano w firmach, w których prowadzony jest program wolontariatu pracowniczego. Pozostałe 164 przeprowadzono w przedsiębiorstwach, w których program nie funkcjonuje.
Badanie wykonano w październiku 2012 roku. Wykorzystano w nim kwestionariusze internetowe, których celem było m.in.: poznanie struktury i warunków formalnych działania programów wolontariatu, określenie profilu wolontariusza oraz potrzeb, zasobów i oczekiwań decydentów, wolontariuszy i beneficjentów.
Według badań wśród pracowników-wolontariuszy przeważają kobiety (84 proc.) oraz osoby w wieku 30-40 lat (57 proc.). To w większości pracownicy średniego szczebla (54 proc.). Pracownicy niższego szczebla stanowią 17 proc. respondentów a menedżerowie i kierownicy 20 proc. Niemal 78 proc. badanych to osoby żyjące w związku i mające dzieci.
Według opinii pracowników wolontariat, który jest wspierany przez firmę ma większą siłę i zasięg oraz jest bardziej uschematyzowany. Wśród korzyści wymieniali również tworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy i podnoszenie własnych umiejętności takich jak: przywództwo, negocjacje czy praca w grupie. Badania pokazały, że 100 proc. wolontariuszy zamierza w przyszłości kontynuować tę pracę.
Najczęściej pomoc skierowana jest do dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych, dzieci z ubogich rodzin, niepełnosprawnych, społeczności lokalnych oraz przewlekle chorych. Jest ona realizowana zarówno jako złożony, długotrwały proces jak i poprzez pojedyncze wydarzenia.
Ważną częścią wolontariatu pracowniczego jest jego wewnętrzna promocja. Najczęstszymi formami reklamy są: e- maile, ogłoszenia w gazetach zakładowych oraz bezpośredni kontakt koordynatora z wolontariuszami.
Koordynator badań Roman Baszun mówił podczas konferencji, że wiele polskich firm nie wprowadza programu wolontariatu. Jak mówił, 70 proc. z nich woli korzystać z innych form pomocy. "Swoje stanowisko argumentują również brakiem zainteresowania wolontariatem wśród pracowników, innymi priorytetami zarządu oraz brakiem nakładów finansowych. Jednak świadomość rozumienia pojęcia wolontariatu pracowniczego się zmienia i już co czwarta firma rozważa wprowadzenie programu w swojej firmie w ciągu 3-4 lat" - powiedział.
Najczęstszą przeszkodą wymienianą przez ankietowanych we wzięciu udziału w programie wolontariatu pracowniczego jest brak czasu oraz problem organizacji pracy wolontariackiej.
Program "Wolontariat Pracowniczy" jest pierwszą tego typu pozarządową inicjatywą w Polsce realizowaną od 2002 roku. W jego ramach prowadzone są działania badawcze, edukacyjne i promocyjne ukierunkowane na diagnozę zjawiska wolontariatu pracowniczego w Polsce, wymianę doświadczeń pomiędzy pracodawcami oraz ułatwianie dostępu do europejskich i światowych praktyk w tym zakresie.
Patronat honorowy nad II Ogólnopolskimi Badaniami Wolontariatu Pracowniczego objęli: Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Global Compact Network Poland. Patronat merytoryczny i finansowy: Fundacja Kronenberga przy City Handlowy.
Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie: www.wolontariatpracowniczy.org.pl