W tej sprawie chodziło o odszkodowanie za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dla osób, które nie nabędą prawa do emerytury pomostowej.
Wnioskodawczyni Regina P. pracowała w swoim zakładzie od sierpnia 1979 r. do 2000 r. na stanowisku elektronika urządzeń przesyłowych. W tym czasie korzystała zarówno ze zwolnień lekarskich, jak i z ubezpieczenia chorobowego, a także z urlopu wychowawczego.
ZUS w Elblągu obliczył, że staż pracy wynosił 14 lat i 11 miesięcy w trudnych warunkach.
Rekompensata należy się
Regina P. nie zgodziła się z ta decyzją organu i wniosła sprawę do sądu pracy. Sąd I instancji 1 października 2019 r. przyznał wnioskodawczyni rekompensatę.
Czytaj też: SA: Praca w innym dziale przemysłu nie wyklucza emerytury z rekompensatą>>
Sąd I instancji doszedł do przekonania, że okresy pobierania przez skarżącą wynagrodzenia i zasiłku chorobowego w czasie niezdolności do pracy, przypadające od 14 listopada 1991 r. do końca zatrudnienia, stanowiące łącznie 1 rok, 2 m-ce i 13 dni, należało uwzględnić do stażu pracy w szczególnych warunkach.
Ale Sąd Apelacyjny przywołał przepis art. 2 pkt 5 ustawy o emeryturach pomostowych który definiuje, że rekompensata to odszkodowanie za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dla osób, które nie nabędą prawa do emerytury pomostowej. Warunki jej przyznania precyzuje art. 21.
Art. 21 brzmi: Rekompensata przysługuje ubezpieczonemu, jeżeli ma okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wynoszący co najmniej 15 lat.
Tym samym, aby ustalić prawo do rekompensaty konieczne jest wykazanie, iż ubezpieczony do dnia 1 stycznia 2009 r. udowodnił 15-letni okres pracy w szczególnych warunkach, przy jednoczesnym braku możliwości uzyskania prawa do emerytury pomostowej lub prawa emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze na skutek zmiany stanu prawnego wprowadzonego ustawą o emeryturach pomostowych.
Wyliczenie stażu 15 lat
Jeżeli chodzi o kwestię zaliczania do wymaganego przez art. 21 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych 15-letniego stażu zatrudnienia w warunkach szczególnych okresów niewykonywania pracy, za które ubezpieczony otrzymał wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby, odnoszą się do niej przepisy obowiązującego od 1 lipca 2004 r. przepisu art. 32 ust. 1a pkt. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Zdaniem Sądu Apelacyjnego rozstrzygnięcia wymaga, czy i w jakim zakresie wskazane przepisy znajdują zastosowanie przy ustalaniu prawa ubezpieczonego do rekompensaty na podstawie art. 21 ustawy o emeryturach pomostowych.
Skarżąca, jak stwierdził Sąd Okręgowy rozpoznający niniejszą sprawę, bezspornie spełnia kryterium nienabycia prawa do emerytury pomostowej lub emerytury w niższym wieku emerytalnym niż wiek powszechny. Wnioskodawczyni, zdaniem Sądu Okręgowego, legitymuje się również stażem 15 lat pracy w szczególnych warunkach, o ile w stażu tym uwzględnić również okresy nieskładkowe. wynikające z przebywania na zwolnieniach lekarskich podczas zatrudnienia w H. w E. Jak podkreślił Sąd I instancji, rekompensata jest odszkodowaniem za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dla osób, które rozpoczęły tego rodzaju pracę przed 1 stycznia 1999 r. i nie nabędą prawa do emerytury pomostowej - w zamian za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w związku z wejściem w życie ustawy emerytalnej.
Celem rekompensaty, zwiększającej kapitał początkowy, jest odpowiednie podwyższenie podstawy wymiaru emerytury. Osoby, które podjęły pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 1999 r. mogły bowiem w sposób uzasadniony oczekiwać, iż podjęcie tego rodzaju pracy będzie prowadzić do nabycia prawa do wcześniejszej emerytury.
Nie doszło do utraty praw nabytych
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały powołał się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o sygnaturze K 33/06, w którym wyznaczono standard ustalania emerytury w szczególnych warunkach i okresów niezdolności do pracy.
Trybunał wyraził wówczas pogląd, że wprowadzenie do ustawy art. 32 ust. 1 a) działa na przyszłość, co oznaczało, że osoby, które pracowały w warunkach szczególnych lub szczególnym charakterze i czekały na osiągnięcie wieku, to przepis ten nie mógł działać na ich niekorzyść. Nie wolno było kwestionować braku upływu 15 lat z powodu zwolnień lekarskich. A więc data 14 listopada 1991 r. oznacza datę wprowadzenia okresów składkowych i nieskładkowych.
Pogląd TK został zaakceptowany przez Sąd Najwyższy.
Ustawa o emeryturach pomostowych przewiduje dwa rozwiązania:
- Sumowanie wszystkich okresów zatrudnienia wraz z okresami zwolnień lekarskich
- Okresy przerw nie podlegają wliczeniu do okresów zaliczanych do rekompensaty.
Jak zaznaczył sędzia sprawozdawca Bohdan Bieniek, Sąd Najwyższy podzielił ten drugi pogląd. Niewliczenie urlopów wychowawczych potwierdziło też orzeczenie o sygnaturze I UK 6/14. Przy czym nie dochodzi tu do naruszenia praw nabytych, bo rekompensaty zaczęły obowiązywać od 2009 r., a zatem nie nabywa się praw, które nie istnieją - dodał sędzia Bieniek.
Sygnatura akt III UZP 3/20, uchwała 3 sędziów Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN z 29 października 2020 r.
Sprawdź również książkę: Emerytury i renty z FUS. Emerytury pomostowe. Okresowe emerytury kapitałowe. Komentarz >>