Kobieta prowadzi biuro rachunkowe u siebie w mieszkaniu i zamierza zatrudnić pracownicę, która zajmie się księgowaniem dokumentów. Będzie pracowała na swoim komputerze u siebie w domu, ale będzie księgowała dokumenty przez dostęp zdalny na moim serwerze. Natomiast przedsiębiorca będzie sporządzał i przesyłał do Urzędu Skarbowego i ZUS-u deklaracje.
Czy taką pracę można zakwalifikować jako telepracę?
 
Odpowiedź: jeśli pracownica będzie wykonywała swoje obowiązki służbowe poza zakładem pracy i jednocześnie wyniki swojej pracy będzie przekazywała pracodawcy drogą elektroniczną, to można zakwalifikować wykonywana przez nią pracę jako telepracę.

 
Uzasadnienie: przesłanki telepracy określone zostały w art. 675 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn. zm.) – dalej k.p. i należą do nich: regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy oraz korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przy czym przyjmuje się, że regularność wykonywania pracy poza zakładem pracy nie oznacza, że praca ta powinna być wykonywana wyłącznie poza zakładem (wystarczy systematyczność wykonywania pracy poza zakładem pracy). Pracownik wykonujący pracę w takich warunkach, który przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, jest telepracownikiem w rozumieniu art. 675 § 2 k.p. W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1422) pod pojęciem środków komunikacji elektronicznej rozumieć należy rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną. Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę zatrudniającego telepracownika szereg szczególnych obowiązków, m.in. w zakresie dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy (lub zapłaty telepracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnego sprzętu). O tym, czy wykonywana przez danego pracownika praca kwalifikuje się jako telepraca decyduje zatem szereg przesłanek – nie tylko fakt wykonywania pracy poza zakładem pracy. Okoliczności stanu faktycznego przedstawione w treści pytania skłaniają do wniosku, że najprawdopodobniej dopuszczalne jest zastosowanie w tym przypadku telepracy – pracownica ma świadczyć pracę poza zakładem pracy i jednocześnie ma przekazywać pracodawcy wyniki pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
 
SerwisiePrawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych znajdziesz odpowiedzi na takie pytania jak:
 
Czy telepraca wyklucza częściowe świadczenie pracy na terenie zakładu pracy?
Czy można zatrudnić specjalistę bhp w formie telepracy?
Czy pracownikowi zatrudnionemu w ramach telepracy mogą być wystawiane i rozliczane delegacje?