Odpowiedź: Przepisy powszechnie obowiązujące nie formułują bezpośrednio zakazu odbywania prywatnych rozmów telefonicznych w czasie pracy, tym niemniej z brzmienia podstawowych obowiązków pracowniczych wywodzić należy, że pracownik, który nadużywa prywatnych rozmów przez telefon, niewątpliwie narusza obowiązującą go dyscyplinę pracy.
Uzasadnienie: Jak wynika z art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p., przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Do podstawowych obowiązków pracownika należy w szczególności przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy (art. 100 § 2 pkt 1 k.p.). Powinność tę rozumieć należy m.in. jako nakaz respektowania obowiązującego pracownika czasu pracy, w tym jako obowiązek aktywnego wykonywania rodzaju umówionej pracy (innymi słowy poświęcania czasu przeznaczonego na pracę na wykonywanie pracy). Już z brzmienia ogólnych obowiązków pracowniczych, wspartych samą istotą stosunku pracy, wywodzić trzeba, że pracownik, który zamiast świadczyć pracę nadużywa prywatnych rozmów przez telefon, narusza obowiązującą go dyscyplinę pracy; nie ma tu znaczenia, że przepisy powszechnie obowiązujące bezpośrednio nie konkretyzują zakazu w powyższym zakresie. Jednocześnie wskazać należy, że celem ukrócenia praktyki pracowników nadużywających prywatnych rozmów telefonicznych warto rozważyć uczynienie sformalizowanego zakazu prywatnych rozmów telefonicznych w czasie pracy elementem obowiązującego w zakładzie pracy prawa wewnątrzzakładowego. Przy czym aby zakaz ten był zgodny z prawem należałoby wyłączyć spod jego zakresu czas przysługujących pracownikowi przerw w czasie pracy (którymi ów może swobodnie dysponować) – wprowadzenie całkowitego zakazu posługiwania się telefonem komórkowym na terenie zakładu pracy byłby uzasadnione tylko, gdyby istniały ku temu określone przeciwwskazania organizacyjno-techniczne (np. związane z promieniowaniem telefonów komórkowych). Niezależnie od powyższego, w treści takiej regulacji należałoby (na zasadzie wyjątku) zezwolić pracownikowi na odbycie krótkiej rozmowy prywatnej – w razie zaistnienia szczególnych ku temu okoliczności.
Paulina Zawadzka-Filipczyk