Pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych:
Pracownik zatrudniony jest u dwóch pracodawców. Nabył uprawnienia do przejścia na emeryturę.
Czy aby otrzymać świadczenie emerytalne musi rozwiązać umowę o pracę u każdego z nich?
Czy odprawa emerytalna należy się od każdego z pracodawców i czy w związku z tym należy rozwiązać umowę u każdego jednocześnie?
Odpowiedź: tak. Podjęcie przez ZUS wypłaty świadczenia oraz otrzymanie z firmy odprawy emerytalnej są uzależnione od uprzedniego rozwiązania stosunku pracy ze wszystkimi pracodawcami.
Uzasadnienie: zgodnie z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: z 2015 r. poz. 748) - dalej u.e.r., prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. W praktyce oznacza to, że organ rentowy rozpocznie wypłatę emerytury dopiero po rozwiązaniu (choćby na jeden dzień) wszystkich umów o pracę zawartych przez przyszłego świadczeniobiorcę.
Przeczytaj więcej na temat rozwiązania umowy o pracę>>>
Co się zaś tyczy odprawy, to stosownie do art. 921 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p., pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. W przypadku równorzędnego pozostawania w dwóch (lub więcej) stosunkach pracy, zatrudniony nabywa prawo do odprawy emerytalnej u każdego z pracodawców.