Główny Inspektor Pracy Bożena Borys-Szopa podkreśliła, że w okresie wakacji wiele osób, w tym młodzież podejmuje prace sezonowe, a taka forma pracy również wymaga uregulowania pisemną umową, która może potem stać się podstawą egzekwowania ewentualnych roszczeń. Z informacji docierających do Państwowej Inspekcji Pracy z okręgowych inspektoratów wynika, że praca sezonowa podejmowana przez młodzież często wykonywana jest „na czarno”, bez żadnej podstawy prawnej, a młodzi ludzie nie otrzymują za nią wynagrodzenia. Główny Inspektor Pracy zapewniła, że pracownicy okręgowych inspektoratów pracy są do dyspozycji osób, które nie mogą wyegzekwować takiej umowy od pracodawcy.
Państwowa Inspekcja Pracy od 1 maja do 25 lipca br. przeprowadziła 52 kontrole w zakresie sezonowej pracy dzieci i młodzieży. Główne nieprawidłowości dotyczyły wstępnych badań lekarskich, szkoleń bhp, zabezpieczeń przewodów i instalacji elektrycznych, zabezpieczenia przed porażeniem prądem. W wyniku tych kontroli inspektorzy wydali 34 decyzje dotyczące 283 pracowników, wydali 35 wniosków w wystąpieniach, 7 mandatów na kwotę blisko 8 tys. złotych i skierowali dwa wnioski do sądu.
Ponadto od 1 maja do 25 lipca inspektorzy PIP przeprowadzili 665 kontroli w hotelach i restauracjach. Główne nieprawidłowości dotyczyły przygotowania pracowników do pracy, a także stosunku i czasu pracy. W wyniku kontroli w tych placówkach m.in. skierowano 10 zawiadomień do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa związanych m.in. z fałszowaniem dokumentów i poświadczaniem nieprawdy.
W tym samym okresie czasu PIP przeprowadziła także 166 kontroli w placówkach handlu detalicznego zatrudniających do 9 pracowników. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło szkoleń pracowników w zakresie bhp, eksploatacji urządzeń elektrycznych, magazynowania materiałów, ale też przestrzegania czasu pracy, legalności zatrudnienia czy wypłaty wynagrodzeń za pracę.
W związku z okresem wakacyjnym Borys-Szopa przypomniała pracodawcom o obowiązku zapewniania pracownikom napojów podczas upału oraz o możliwości skracania czasu pracy z powodu szczególnej uciążliwości wysokiej temperatury dla zdrowia pracowników.
Jak przypomina PIP, przy temperaturze przekraczającej 25 stopni C przy pracach na otwartej przestrzeni oraz 28 stopni C w pomieszczeniu, pracodawca ma obowiązek zapewniania pracownikom nieodpłatnie napojów w ilości zaspokajającej ich potrzeby. Ponadto pracodawcy powinni również zadbać o stan techniczny okien, by posiadały np. żaluzje i rolety, eliminujące nadmierne nasłonecznienie.