Odpowiedź: Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych zawiera w szczególności następujące dane dotyczące osoby zgłaszanej: numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu; nazwisko, imię pierwsze i drugie, datę urodzenia, nazwisko rodowe, obywatelstwo i płeć, tytuł ubezpieczenia, stopień niepełnosprawności, posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty, adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu i adres zamieszkania (art. 35 ust. 1 pkt 1; art. 36 ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.). Dokumenty zgłoszeniowe zawierają wprawdzie rubrykę nr telefonu ubezpieczonego, ale pracodawca może jej nie wypełnić albo podać nr telefonu służbowego. Dlatego zdaniem Autorki pracodawca nie powinien podawać ZUS prywatnego nr telefonu pracownika. Powinien jednak współpracować z ZUS w inny sposób, bez naruszania danych osobowych, czyli może podać nr telefonu służbowego albo poinformować pracownika, dzwoniąc na jego prywatny telefon o kontroli ZUS, jeżeli uzna to poinformowanie za wskazane. W praktyce większy skutek odnoszą bowiem niezapowiedziane kontrole wykorzystywania zwolnienia lekarskiego.
Ewa Drzewiecka