Odpowiedź: pełnomocnictwo można odwołać w każdym czasie. Pracodawca nie musi wskazywać powodu odwołania pełnomocnictwa. Jeżeli jednak wyraża taką wolę może on zaznaczyć, iż powodem jest utrata zaufania do pracownicy. Oświadczenie o odwołaniu pełnomocnictwa powinno mieć formę pisemną dla celów dowodowych. Można oświadczenie o odwołaniu pełnomocnictwa wysłać pocztą. Jeżeli pracownica posiada oryginał pełnomocnictwa należy wezwać ją do jego zwrotu.
Uzasadnienie: kwestię udzielania pełnomocnictwa i jego odwoływania zostały uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121) - dalej k.c., który ma odpowiednie zastosowanie na gruncie prawa pracy (art. 300 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p.). Odwołanie pełnomocnictwa może co do zasady nastąpić w każdym czasie (art. 101 k.c.). Ustawodawca nie wprowadza żadnego katalogu przyczyn, które mogą stanowić powód odwołania pełnomocnictwa. Z tego względu pracodawca nie musi wskazywać co spowodowało, iż zdecydował się na jego odwołanie.
Wysłanie odwołania pełnomocnictwa drogą pocztową jest skuteczne. Odwołanie pełnomocnictwa wywiera skutek z dniem, w którym pracownica miała możliwość się z nim zapoznać (art. 61 k.c.).
Szukasz odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.