Odpowiedź:
Co do zasady pracodawca nie może wprowadzić całkowitego zakazu palenia "e-papierosów" w zakładzie pracy, gdyż nie podlegają one pod przepisy ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.) - dalej u.o.z., jednakże może zakazać ich używania na stanowiskach pracy.
Uzasadnienie:
E-papieros (papieros elektroniczny) – elektryczne urządzenie służące do podawania niewielkich ilości nikotyny metodą inhalacji (źródło: wikipedia). Obecnie korzystanie z powyższego urządzenia nie podlega żadnym rygorom prawnym. W związku z powyższym, skoro przepisy nie zakazują korzystania z takich urządzeń – są one dopuszczalne.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 u.o.z., zabrania się palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów pracy.
Pomimo tego, że powyższy przepis nie odnosi się do e-papierosów (nie są one wyrobami tytoniowymi), nie oznacza to, że pracodawcy mają "związane ręce" i nie mogą zakazać ich użytkowania.
Pomimo tego, że część prawników uważa, że zakaz używania e-papierosów ograniczałby prawo pracowników do swobodnego zachowania (porównując to np. do zakazu używania lekarstw i kosmetyków o intensywnym zapachu lub gumy do żucia, która ma zastąpić palenie papierosów) uważam, że są to argumenty nieracjonalne.
Należy bowiem przypomnieć, że jednym z podstawowych obowiązków pracownika, zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p., jest dbanie o dobro zakładu pracy, a co za tym idzie – o jego wizerunek. Wyobraźmy sobie zatem sytuację, w której pracownik zatrudniony recepcji, do którego obowiązków należy przede wszystkim witanie i anonsowanie przybyłych gości (np. klientów) – wykonując swoją pracę trzyma "w zębach" e-papierosa. Sądzę, że podobna sytuacja może się zdarzyć na wielu innych stanowiskach w firmie.
Jeżeli więc pracodawca uzna, że na stanowiskach pracy należy wprowadzić całkowity zakaz korzystania z e-papierosów, może to zrobić poprzez wprowadzenie stosownych zapisów w regulaminie pracy. Oczywiście, pracownik bez żadnych przeszkód będzie mógł oddawać się imitacji tytoniowego nałogu np. w pomieszczeniu socjalnym, podczas przysługującej mu regulaminowej, 15-minutowej, przerwy śniadaniowej.
W przypadku nieprzestrzegania przez pracowników powyższego zakazu, pracodawca podobnie jak w przypadku palenia tradycyjnych papierosów, mógłby skorzystać ze swojego prawa i nałożyć na pracownika karę porządkową, o której mowa w art. 108 k.p. (upomnienie lub nagana – za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy).