Po pierwsze – zaistniej w sieci
Internet to największy sprzymierzeniec, ale też i wróg każdej osoby poszukującej zatrudnienia. Pamiętaj, że zarówno dla ciebie, jak i dla rekrutera sieć stanowi bardzo ważne źródło wszelkich informacji – w jego przypadku na twój temat. Zanim więc zaczniesz wysyłać CV zastanów się, co przyszły pracodawca może znaleźć wpisując twoje nazwisko do wyszukiwarki. – Jeszcze kilka lat temu panowało przeświadczenie, że aby zadbać o swój wizerunek w sieci, wystarczy uporządkować treści na swój temat, pozbyć się prywatnych kompromitujących zdjęć czy zablokować profile w mediach społecznościowych tak, aby posty były widoczne tylko dla znajomych. Dziś jednak jeśli chcemy, aby to rekruter nas zauważył, powinniśmy zamiast zupełnie wyciszyć komunikację, postawić na zaprezentowanie się z jak najlepszej strony i budować w ten sposób pozycję eksperta w danej branży. Systematycznie aktualizowane i uzupełniane konto na LinkedIn czy otwarty profil na Facebooku, który traktujemy nie jako prywatny kanał, ale zawodową wizytówkę to świadomie zabiegi coraz częściej podejmowane przez kandydatów – mówi Agnieszka Szczypińska z Agencji Pracy GP People.– Niektórzy z nich idą jeszcze o krok dalej i zakładają dodatkowo autorskie blogi, grupy dyskusyjne czy fora, na których dzielą się swoją wiedzą i tym samym pokazują, jak dobrze znają się na danym temacie. Takie działania to doskonałe posunięcie – dodaje.
Po drugie – bądź gotowy tu i teraz
Z jednej strony jesteś już zatrudniony w jakiejś firmie, ale z drugiej zdajesz sobie sprawę z tego, że „tuż za rogiem” może czekać na ciebie lepsze stanowisko, nowe wyzwania i wyższa pensja. Przeglądasz więc czasem ogłoszenia, widzisz, jak zmienia się branża, ale ostatecznie nawet jeśli napotykasz ciekawą ofertę, rezygnujesz z wysłania aplikacji, bo twoje CV jest nieaktualne, a ty nie masz akurat czasu, aby się tym zająć. A przecież wystarczy raz poświęcić kilkadziesiąt minut, by przygotować jego zupełnie nową wersję. Od czego zacząć? W internecie można znaleźć szereg bezpłatnych narzędzi podpowiadających nie tylko, jak stworzyć taki dokument, ale także pomocnych w jego korekcie czy oprawie graficznej. Mając tak przygotowany „pakiet aplikanta”, będziesz mógł praktycznie z automatu i bez wysiłku odpowiadać na wszystkie ogłoszenia, które wpadną ci w oko. Pomyśl, ile takich okazji przeszło ci już koło nosa, ponieważ nie miałeś aktualnych dokumentów pod ręką i działaj!
Po trzecie – niech inni szukają za ciebie
Jeśli odświeżyłeś już swoje CV, ale nie masz czasu, aby samodzielnie szukać ogłoszeń, może cię w tym wyręczyć agencja pracy – wyszukiwanie przez nią ciekawych ofert to dla kandydatów usługa zupełnie bezpłatna. Dodatkowo zwrócenie się do takiego pośrednika to też szybki i prosty sposób na to, by skonsultować swoją ścieżkę kariery ze specjalistą. – Korzystanie z usług headhuntera w wielu krajach jest standardem – to właśnie do profesjonalnych rekruterów osoby poszukujące nowej posady kierują swoje pierwsze kroki. Tego rodzaju usługi znacznie ułatwiają cały proces rekrutacji nie tylko pracodawcy, ale też pracownikowi, nie obawiajmy się więc z nich korzystać – mówi przyznaje Agnieszka Szczypińska z Agencji Pracy GP People. – Warto mieć świadomość, że HR-owe firmy doradcze posiadają znacznie szerszy wachlarz unikatowych ofert. W dodatku w przeciwieństwie do dedykowanych tylko jednaj firmie wewnętrznych działów HR mogą zaproponować danemu kandydatowi w jednym momencie nawet kilka rozwiązań czy stanowisk do wyboru – daje.
Po czwarte – idź na imprezę
Branżowe sympozja, szkolenia czy meetingi to wydarzenia, podczas których nie tylko możesz zdobyć dodatkową wiedzę, ale też nawiązać cenne kontakty. To, jak zaprezentujesz się na takim spotkaniu (nie tylko w trakcie oficjalnych wystąpień, ale także kuluarowych rozmów), może mocno zaprocentować w przyszłości. Przejrzy więc listę takich eventów organizowanych w twojej okolicy na przestrzeni najbliższych kilku miesięcy i od razu wpisz je sobie do kalendarza. Bądź aktywnym uczestnikiem, zabieraj głos, zadawaj pytania, nie bój się porozmawiać z przedstawicielami innych firm czy zaproszonymi prelegentami. Rozdawaj wizytówki, opowiadaj, czym się zajmujesz, staraj się podkreślić tematy, w których jesteś ekspertem. Pamiętaj jednak, aby zachować umiar i nie traktować każdej z dyskusji jak rozmowy rekrutacyjnej. Postaraj się po prostu zainteresować swoją osobą, a jeśli ci się to uda, na pewno zostaniesz zapamiętany.
Źródło: GP People