Postuluje się dodanie w §1 r.s.b.h.p. ust. 4a uzależniającego liczbę pracowników służby bhp od rodzaj działalności (PKD). Ustęp ten mógłby mieć następującą treść: „4a. Pracodawca, którego przeważający rodzaj działalności (PKD) jest zakwalifikowany do szóstej lub wyższej kategorii ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i różnicowania składki wypadkowej, zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy jednego pracownika służby bhp na każde 300 pracowników lub osób fizycznych świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy.”
Jeśli chodzi o wymagania kwalifikacyjne na stanowiskach przypisanych do służby bhp, pracownikami służby bhp mogłyby być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
„2) starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp (dotychczas staż nie jest wymagany);
3) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
a) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3 lata stażu pracy w służbie bhp (dotychczas – 1 rok) lub
b) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 10-letni staż pracy w służbie bhp (obecnie technik bhp nie może być awansowany na specjalistę ds. bhp);
4) starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp (dotychczas – 3-letni),
5) głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 10-letni staż pracy w służbie bhp” (dotychczas – 5-letni).
Ponadto behapowcy proponują doprecyzować pojęcie "stażu pracy" poprzez dodanie w § 4 r.s.b.h.p. ust. 2a o następującej treści:
„2a. Za staż pracy w służbie bhp o którym mowa w ust. 2 należy rozumieć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w służbie bhp; w przypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy wymagane minimalne staże pracy w służbie bhp ulegają proporcjonalnemu wydłużeniu.
2b. W przypadku zatrudnienia u pracodawców niezobowiązanych do tworzenia służby bhp, powierzenie wykonywania zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub powierzenie zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu traktuje się jako zatrudnienie w służbie bhp w wymiarze połowy etatu.”
Behapowcy uważają, że konieczne jest zróżnicowanie liczebności pracowników służby bhp w zależności do kategorii ryzyka oraz obecności i ciężkości zagrożeń wypadkowych. Na poparcie tego postulatu podają przykłady zachodnich przedsiębiorstw budowlanych, realizujących budowy na terenie naszego kraju, gdzie jeden etat pracownika służby bhp przypada 50 pracujących osób. Według obecnego brzmienia r.s.b.h.p. pracownik służby bhp nie ma najmniejszych szans na rzetelne wykonanie swoich obowiązków, zwłaszcza w branży budowlanej, gdzie pracodawca prowadzi np. kilka inwestycji w różnych rejonach kraju lub nawet poza jego granicami.
Na propozycje zmiany wymagań kwalifikacyjnych i stażu pracy złożyły się dotychczasowe obserwacje. Wynika z nich, że nierzadkie są przypadki, gdy humanista po ukończeniu dwusemestralnych studiów podyplomowych bhp oraz po jednorocznym stażu w służbie bhp w banku w wymiarze 1/16 etatu ubiega się o nadzorowanie dużych projektów budowlanych czy przemysłowych, gdyż legitymuje się kwalifikacjami specjalisty. Sytuacja taka zupełnie nie koresponduje ze słownikowym znaczeniem słowa „specjalista". Drugą podnoszoną kwestią jest przypadek wielu pracowników służby bhp z wieloletnim, niekiedy kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, posiadających jedynie tytuł technika bhp (wg szacunków – ok. 25%). Dotyczy to w szczególności tych rejonów kraju, gdzie brak jest dużych zakładów pracy, gdzie przeważa rzemiosło, drobny handel i usługi. Jedyną możliwością zarobkowania dla behapowców jest wówczas prowadzenie własnej działalności gospodarczej i obsługa w jej ramach kilkunastu małych pracodawców. Wskutek upływu 8-letniego okresu przejściowego z dniem 30.06.2013 r. stracą oni możliwość wykonywania zawodu z uwagi na niespełnienie wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla specjalisty ds. bhp.
Postulaty zmiany rozporządzenia o służbie bhp
Członkowie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i innych organizacji skupiających pracowników służby bhp postulują nowelizację rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Chodzi głównie o zmianę liczebności służby w odniesieniu do liczby pracowników i warunków pracy oraz wymagane kwalifikacje.