"22 sierpnia 2013 roku odbyło się spotkanie mediacyjne, na którym strony poczyniły ustalenia dotyczące Paktu Gwarancji Pracowniczych zawierającego regulacje w zakresie gwarancji zatrudnienia, stabilizacji ZUZP, premii prywatyzacyjnej w formie akcji pracowniczych spółki oraz reprezentowania pracowników w organach korporacyjnych" - poinformował w wieczornym komunikacie mediator sporu Longin Komołowski.

Strony umówiły się na podpisanie paktu po uzyskaniu "zgód ciał korporacyjnych i organów statutowych organizacji związkowych".

"W kwestiach finansowych strony zgodziły się na wypłatę jednorazowej premii w akcjach pracowniczych oraz zawieszenie sporu zbiorowego do końca grudnia 2013 roku oraz wznowienie rozmów w temacie podwyżki płac w styczniu 2014 roku" - dodał.

 

Pakt gwarancji pracowniczych był przedmiotem sporu między władzami PKP Cargo i jej spółki-matki PKP SA - a działającymi w spółce związkami zawodowymi. Związki groziły, że jeżeli pakt nie zostanie zawarty i nie będzie zawierał satysfakcjonujących zapisów, to zorganizują strajk w spółce. Taki strajk mógłby zaburzyć plan prywatyzacji firmy.

Obecnie 100 proc. akcji PKP Cargo należy do PKP S.A. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP S.A.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

W połowie lipca w spółce zakończyło się referendum strajkowe, w którym ponad 95 proc. załogi PKP Cargo opowiedziało się za podjęciem protestu, jeśli postulaty strony związkowej nie zostaną spełnione.