Do wykazu prac legislacyjnych i programowych wpisany został „Plan działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2022-2025” (nr IC 23). Za jego przygotowanie odpowiada Marzena Machałek, wiceminister edukacji i nauki. Rząd ma przyjąć plan w III kwartale 2022 r.
Czytaj również: Przedsiębiorcy chcą większego udziału w kształceniu zawodowym>>
Czytaj też: O polityce w zakresie kształcenia zawodowego w kontekście jego koegzystencji z rynkiem pracy >>>
Komisarz UE pyta MEiN o plan
Komisarz UE ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Wyrównywania Szans, Nicolas Schmit, zwrócił się pismem z 16 marca br. do ministra edukacji i nauki o przygotowanie i przedłożenie Komisji Europejskiej planu działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2022-2025, który wskaże, jakie działania podejmie Polska w celu realizacji zalecenia Rady z 24 listopada 2020 r. w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności (2020/C 417/01), jak również deklaracji z Osnabrück z 30 listopada 2020 r. w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego jako czynnika odbudowy i sprawiedliwego przechodzenia na gospodarkę cyfrową i ekologiczną.
Czytaj też: Usługi szkoleniowe - zwolnienie z VAT na przykładach >>>
- Zalecenie Rady wyznacza najważniejsze kierunki wspólnej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wskazuje, aby państwa członkowskie podjęły działania na rzecz wdrożenia tej polityki zgodnie z krajowymi i unijnymi przepisami, dostępnymi zasobami, krajowymi priorytetami i uwarunkowaniami, w tym sytuacją społeczno-gospodarczą i specyfiką krajowych systemów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz we współpracy z odpowiednimi interesariuszami. Zalecenie Rady wskazuje także, aby państwa członkowskie, w oparciu o odpowiednie istniejące krajowe rozwiązania i ramy finansowe, określiły środki, które należy podjąć w celu wdrożenia zalecenia na szczeblu krajowym w terminie 18 miesięcy od jego przyjęcia, tj. do 31 maja 2022 r., jednakże bez wskazania na konieczność przygotowania w tym celu odrębnego dokumentu – wyjaśniają autorzy projektu.
Jak twierdzą, przygotowany przez MEiN we współpracy z placówkami podległymi i nadzorowanymi oraz innymi resortami plan działań przedstawia krajowe wyzwania i cele (rozdział 3) oraz szczegółowy opis głównych działań (rozdział 4) odnoszących się do założonych 5 celów krajowych, przy czym dokument prezentuje najistotniejsze narzędzia i środki, które nie są wyczerpującym i zamkniętym katalogiem działań wykonawczych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.