Celem zmiany jest rozszerzenie uprawnień inspekcji w taki sposób, by mogła ona kontrolować: 1) wykaz stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz 2) ewidencję pracowników wykonujących te prace. Co więcej właściwe organy PIP byłyby uprawnione do nakazania pracodawcy: 1) umieszczenia stanowiska pracy, na którym są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w wykazie tych stanowisk, prowadzonym na podstawie art. 41 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656 z późn. zm.), wykreślenia go z wykazu oraz sporządzenia korekty wpisu dokonanego w wykazie; 2) umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wykreślenia go z ewidencji oraz sporządzenia korekty wpisu.
Przewiduje się także, że inspekcja pracy z urzędu będzie mogła skontrolować ww. wykaz oraz ewidencję.
Rozszerzenie zadań i władczych uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy ma umożliwić tej instytucji merytoryczną ocenę procesu kwalifikowania przez pracodawcę wykonywanych u niego prac jako prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Ministerstwo Pracy zakłada, że proponowane zmiany przyczynią się do wzmocnienia ochrony ubezpieczonych, występujących o ustalenie prawa do emerytury pomostowej.
Zobacz także: PIP nie wskaże uprawnionego do emerytury pomostowej>>
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.