Pod koniec maja w siedzibie Prokuratury Generalnej, Prokurator Generalny Andrzej Seremet i Główny Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz podpisali Porozumienie w sprawie współdziałania prokuratury z Państwową Inspekcją Pracy.
Jak informuje Prokuratura Generalna Celem zawartego porozumienia jest skuteczne zwalczanie i zapobieganie przestępczości przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową.
Naszym wspólnym celem jest doprowadzenie do odpowiedzialności osób łamiących prawa pracownicze, szczególnie w przypadkach kiedy na skutek takich zachowań dochodzi do wypadków przy pracy - powiedział Andrzej Seremet.
Z kolei Iwona Hickiewicz podkreśliła coraz lepszą współpracę inspektorów pracy z prokuratorami i jak dodała:- Liczymy na jeszcze większe wsparcie ze strony prokuratorów, zwłaszcza w sprawach wypadków przy pracy, których skutkiem jest uszczerbek na zdrowiu, a nawet śmierć pracownika.
W ramach współpracy organy Państwowej Inspekcji Pracy zobowiązują się do:
1. zapewnienia, aby kierowane do prokuratur zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw zawierały wszelkie dostępne Państwowej Inspekcji Pracy dane, potwierdzające zasadność zawiadomienia;
2. niezwłocznego przekazywania na żądanie prokuratury szczegółowej dokumentacji z kontroli określonego pracodawcy oraz innych niezbędnych dokumentów będących w posiadaniu Państwowej Inspekcji Pracy, a także na wniosek prokuratury, stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie, gdy zawiadomienie o przestępstwie pochodzi od pokrzywdzonego lub innej osoby;
3. niezwłocznego przeprowadzenia kontroli podmiotu zatrudniającego pracowników lub inne osoby na podstawie umów cywilnoprawnych na wniosek prokuratora prowadzącego postępowanie w sprawie o przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową oraz inne, gdzie pokrzywdzonymi są pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych;
4. wyznaczenia w Głównym Inspektoracie Pracy oraz w każdym z okręgowych inspektoratów pracy i oddziałów Państwowej Inspekcji Pracy - osoby odpowiedzialnej za kontakty z prokuraturą oraz za sprawowanie specjalistycznego nadzoru nad działaniami inspektorów pracy, związanymi
z kierowaniem zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw.
Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury zobowiązują się w szczególności do:
1. przestrzegania obowiązku niezwłocznego informowania właściwego okręgowego inspektoratu pracy o wszczęciu postępowania w sprawie o przestępstwo, gdy zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa było kierowane do prokuratury przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Pracy;
2. umożliwienia inspektorowi pracy zapoznania się z materiałem dowodowym, zebranym w toku postępowania przygotowawczego wszczętego na skutek zawiadomienia właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy, przed wydaniem postanowienia o umorzeniu postępowania, w celu ewentualnego zgłoszenia dodatkowych wniosków dowodowych;
3.przestrzegania obowiązku doręczania inspektorom pracy postanowień o odmowie wszczęcia lub umorzeniu dochodzenia, a w przypadku skierowania wniosku o uzasadnienie, w trybie art. 325e § 1a k.p.k., niezwłocznego sporządzenia i doręczenia uzasadnienia;
4. przestrzegania obowiązku niezwłocznego zawiadamiania właściwego okręgowego inspektoratu pracy o zakończeniu postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa, skierowania do sądu aktu oskarżenia lub wniosku o warunkowe umorzenie postępowania;
5. wyznaczenia w Prokuraturze Generalnej prokuratora do monitorowania postępowań przygotowawczych w sprawach, o których mowa w pkt. 1.
Strony zobowiązują się ponadto do:
1. organizowania systematycznych spotkań szkoleniowych inspektorów pracy oraz prokuratorów w celu omawiania problematyki odpowiedzialności karnej dotyczącej naruszania praw pracowniczych, nieprzestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, aktualnych problemów dochodzeń powypadkowych, a także głównych zagrożeń występujących w zakładach pracy,
2. organizowania systematycznych spotkań okręgowych inspektorów pracy oraz prokuratorów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych, w celu bieżącego przekazywania informacji o współpracy i występujących problemach,
3. wzajemnego powiadamiania się o zaistnieniu śmiertelnego, zbiorowego lub ciężkiego wypadku przy pracy oraz gdy wypadek spowodował zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.